nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Krönika

Är du redo för den intellektuella industrialiseringen?

Telekom idags krönikör Fredrik Ljungdell ser ett Sverige där tekniken snabbt kan göra 350 000 svenskar arbetslösa.

  • Artikel annons 1

1931 stod Fordfabriken klar i Dagenham, England. En symbol för den industriella revolutionen som sedan dess har fortsatt göra bilar och senare elektriska produkter som tv-apparater och mobiltelefoner än mer tillgängliga och till en stadigt sjunkande kostnad.

Datorrevolutionen gav fart och under 2016 ersatte Foxconn 60 000 fabriksarbetare i ett slag när de genomförde ett första test med robotisering av en fabrikslinje i Kunshan utanför Shanghai. Målet är att ersätta 1 miljon fabriksarbetare och Foxconn producerar just nu mer än 500 robotar i veckan med det syftet.

Robotarna tar över. Bokstavligen. Men de senaste åren har också en helt ny typ av robotar börjat dyka upp på svenska arbetsplatser. Digitala robotar.

De digitala robotarna är inget nytt, redan 1966 skapade MIT en digital robot som de döpte till Eliza. Hon simulerade mänsklig konversation med hjälp av en mönstermatchning och substitutionsmetod som gav användarna en illusion av förståelse och intelligens. Men Eliza hade inget inbyggt ramverk för kontextualisera händelser, det är här artificiell intelligens, AI, kommer in.

Sedan 2012 har det dykt upp 1000-tals mer eller mindre framgångsrika företag som bygger hela sina affär på AI, de har sett ett problem och skapat en lösning, inte som traditionellt med personal utan genom att träna upp ett AI för att genomföra arbetsuppgifterna som krävs för att lösa problemet. Ett framgångsrikt tiotal av dessa företag har valt att skapa digitala kundtjänstmedarbetare.

Imorse gick drygt 200 000 svenskar till arbetet för att ta hand om kunder via telefon, mail och chatt. 200 000 svenska kundtjänstmedarbetare som är lojalitetsmotorn i alla företag.

Det är inte längre en fråga om – utan en snabbt sinande tidsfråga innan arbetsgivare blir kontaktade av dessa teknikleverantörer med ett erbjudande om att köpa kapaciteten motsvarande en mänsklig anställd för, låt oss säga, 10 000 i månaden.

Drygt 200 000 svenskar kan med dagens teknik bli ersatta av artificiell intelligens och robotics.

Det händer redan, se på bankernas automationsinitiativ och storbolagens påkostade projekt för robotics och automation med hjälp av machine learning och AI.

Kundtjänstmedarbetare är ett smalt exempel på hundratals pågående förändringsresor i vitt skilda branscher där man går från mänsklig arbetskraft till digital automation.

Med ett smalt exempel, förändrar vi livet för 200 000 svenskar och ökar svensk arbetslöshet med 66 procent.

Lägg därtill de 150 000 svenskar som jobbar med gods- och persontransport. Autonoma bilar som kontrolleras av ett AI är runt kröken och de kommersiella krafterna är enorma för att genomdriva förändringen. Två exempel, lågt räknade dessutom, och svensk arbetslöshet har ökat med 106 procent.

Kan Sverige föra en seriös arbetsmarknadspolitik utan att beröra ämnet artificiell intelligens och automation?

Det är dags för våra politiker att våga ta i ämnet och arbeta tillsammans med näringslivet för att skapa en hållbar resa genom nästa industriella revolution. Den intellektuella industrialiseringen är här och vi behöver alla acceptera förändringen och börja agera för att möta den. 

* Fredrik Ljungdell är Senior Consultant på UCIT där han hjälper företag och organisationer att ställa om till användarfokuserad IT. Han har jobbat med den digitala arbetsplatsen i över 10 år. Han brinner för all ny teknik och älskar att få dela med sig av nya upptäckter och framsteg.
  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4