Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Är mobiltäckning för mycket begärt?

Är mobiltäckning för mycket begärt?

De senaste årens trend är tydlig – mer och mer fokuserar kring mobilen. Ju mer mobila tjänster vi använder desto högre krav ställs på bra mobiltäckning från operatörerna.

Många kunder har en lång erfarenhet av att ställa krav på just mobilfunktionalitet och tjänster för att tillgodose verksamhetsbehoven. Samtidigt har många svårt att nyttja detta då mobiltäckningen inte varit tillräcklig. Gapet mellan kundens förväntning och levererad operatörstjänst verkar vara väldigt svår att stänga.

Är det rimligt att kunna ställa krav på mobiltäckning i en telefoniupphandling? Borde inte detta vara det minsta man kan begära av en leverantör av mobila tjänster? Om mobiltäckningen inte kan garanteras till en fullgod nivå – är då operatören lämplig för att leverera tjänsten? Erfarenheten har visat att krav på mobiltäckning i vissa fall (inte alla) uppfattas som orimligt, taget ur sitt sammanhang och framförallt tolkas som svårt att leva upp till av operatörerna.

Min erfarenhet är att förstärkt inomhustäckning är den enkla delen eftersom den gäller en begränsad yta och mängd människor. Det kan givetvis finnas krav på motprestation såsom ersättning för utrustning, längre avtalstid eller delad investering. Så fort vi pratar utomhustäckning blir det däremot svårare och där finns de största skillnaderna i kvalité och användarupplevelse. Budskapet från operatörerna är att de möjliggör det mobila kontoret, vilket borde innebära att mobilen och tjänsten även fungerar utanför kontoret, eller?

Idag finns det fyra huvudsakliga nätleverantörer i Sverige som samarbetar i olika konstellationer för olika typer av mobila nät. Just samarbetet är en tydlig indikation på att det kostar för mycket för en enskild leverantör att ensam ta risken. Vissa utmanande skribenter förespråkar ett förstatligande av samtliga mobilnät och frekvenser för att sammanföra allt till ett ”super-Telia”, något som spås kunna bidra till både högre kvalité, täckning, lägre personalkostnader och en snabbare utveckling.

Jag tror inte på ett förstatligande av mobilnäten, men däremot att svenska företag och organisationer borde ställa tuffare krav på mobiltäckning, där ni verkar och där det behövs. Om ni gör detta kommer ni tillsammans bidra till visionen om de mobila kontoret, för hela vårt avlånga land. Coniuncti fortes…tillsammans är vi starka.

Johan Cronqvist arbetar som Senior Consultant på Uclarity där han hjälper företag i Norden med strategi och upphandling inom kommunikations- och samarbetsområdet, samt globala utrullningar av uc-lösningar.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter