Arbetsförmedlingen väljer bort Telia till förmån för DGC i upphandlingen om kontaktcenter samt funktioner för distansmöten. Värdet av beslutet beräknas till 110 miljoner kronor och gäller i fem år med möjlighet att förlänga ytterligare 2+2 år, men hos DGC är man försiktigt optimistiska eftersom det än så länge endast handlar om ett tilldelningsbeslut.
– Vi ser detta som en stor framgång även om vi vet att många tilldelningsbeslut blir överklagade och det kan dröja en tid innan vi vet om vi får teckna avtal, säger Jörgen Qwist, vd på DGC, i ett pressmeddelande.
Upphandlingen omfattar implementation, leverans, drift och support av it-stöd som tjänst för Arbetsförmedlingens kontaktcenter, växelsystem och telefonisystem. Målet med upphandlingen, från Arbetsförmedlingens håll, är att samla myndighetens alla kommunikationssystem under ett och samma gränssnitt.
Det är den andra stora offentliga upphandlingen på kort tid som DGC gått vinnande ur. I oktober förra året stod det klart att företaget vunnit en upphandling med Migrationsverket, värt 30 miljoner kronor.