Artvise pressar konkurrenterna

Kundservice Skellefteå-företaget Artvise har fortsatt framgång med sitt kundtjänstsystem för offentlig sektor.
– Vi vinner just nu alla upphandlingar vi är med i, säger vd:n Lars Ögren.
Snart får systemet eget stöd för telefoni och siktet är inställt på fler kundgrupper.

Efter sommaren har Artvise offentliggjort affärer med fem kommuner och den senaste ordern kom från Tullverket, en affär värd 3,5 miljoner kronor.

– Ja det går riktigt bra nu, konstaterar en påtagligt nöjd Lars Ögren, vd för Artvise som lanserade sitt stödsystem för kundtjänster inom offentlig sektor för bara ett drygt år sedan.

Inget arv att bära

Han menar att det finns flera förklaringar till den snabba framgången. Dels handlar det om ett väldigt hett område, trenden att kommuner bygger upp kundtjänster som ska klara av att hantera många av medborgarnas frågor och ärenden direkt är stark och Artvise plattform är utvecklad för just det användningsområdet.

– Men vi har inte heller det bagage i form av gamla arv som konkurrenterna släpar på. Om några år har vi kanske mer av den varan vi också men inte nu vilket gör att vi har den modernaste lösningen, säger Lars Ögren.

Han går så långt att han inte tycker sig ha några riktiga konkurrenter.

– Det är klart att vi i upphandlingar möter andra företag men vi har hittills vunnit alla.

Några problem att hålla leveranstakten uppe i samma tempo verkar företaget inte heller ha.

– Det klarar vi. Vi har en införandeprocess som gör att vi kan leverera snabbt och effektivt och vi har strömlinjeformat installationerna i vårt datacenter i Lycksele.

Kompletterar med telefoni

Senaste versionen av Artvise Kundtjänst lanserades i september men företaget har mer på gång. Något komplett kontaktcenter kan de ännu inte erbjuda, dagens version av systemet kräver en separat lösning för telefoni från någon annan tillverkare. Så kommer det inte att vara länge till enligt uppgifter till Telekom idag som bekräftas av Lars Ögren.

– Redan i nästa version som har planerad lansering i mars 2015 kommer vi att ha en telefonilösning integrerad i systemet, säger han.

Även framöver är det den offentliga sektorn som är den primära kundgruppen men Lars Ögren har planer på att ta sig ann även andra brancher.

– Inte just nu och tidigast under andra halvåret 2015 men vi tittar på fler kundgrupper, säger han.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.