Ashraf Mushallah har mer än tjugo års erfarenhet av telekombranschen. Hans första tips för att få ut mer av sitt hemarbete är att verkligen analysera sin hemmiljö.
Ashraf Mushallah: Här är mitt hemmakontor
Kontoret
Jabras storkundschef Ashraf Mushallah visar upp sitt hemmakontor och delar med sig av sina bästa tips för att bli lika produktiv innanför hemmets väggar som på kontoret.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Jag har fördelen att ha två våningar, det förstår jag inte alla har, men det är ändå viktigt att tänka till lite och försöka placera sitt hemmakontor där det är så lite spring som möjligt. Jag har nyligen flyttat mitt eget hemmakontor till övervåningen av just den anledningen.
Att se över ljussättningen är också viktigt. Extra belysning kan göra stor skillnad för videomöteskvalitén. Ergonomin är också av yttersta vikt för ett produktivt hemarbete.
– Att kunna sitta bekvämt, och ha möjligheten att ändra höjd eller vad det nu kan vara underlättar väldigt mycket. Jag har precis fått hem ett höj- och sänkbart skrivbord som jag ser fram emot att börja använda.
Sen gäller det också att ha enheter som är anpassade för hemmiljön.
– Om du har barn som är hemma och sjuka kan exempelvis ett headset med bomarm vara att rekommendera.
Det är också viktigt att välja rätt certifierad utrustning för rätt möte, om man vill vara lika produktiv hemifrån som på kontoret.
– Oavsett om du använder Google Meet, Microsoft Teams eller Zoom så finns det certifierade professionella produkter som passar dig och din samarbetsplattform.
Vikten av att välja professionell och certifierad utrustning kan inte överskattas enligt storkundschefen.
– Här tycker jag vi borde ha kommit betydligt längre. Men det är vädligt många som fortfarande använder sig av konsumentprodukter och tänker att det funkar. Du hör kanske bra i ett par air podds eller vad det nu kan vara, men de andra i mötet kommer inte att höra dig bra.
Vad har du för utrustning på ditt hemmakontor?
– Förutom min PC så har jag idag en extraskärm för att kunna jobba mer effektivt med olika program som jag behöver i min vardag. Självkart använder jag Jabras certifierade devicer. Använder dagligen min personliga konferenskamera PanaCast 20 i alla mina möten. När det kommer till ljud så är det lite olika beroende på vart jag jobbar ifrån, vilken miljö jag befinner mig och hur mycket jag behöver fokusera på uppgiften. De devicer jag använder är nya Speak2 75, Evolve2 Buds, certifierade true-wireless headsets och Evolve2 75.
Hur mycket jobbar du hemma?
– Om jag inte är ute och reser, är på möten eller event så jobbar jag mellan tre till fyra dagar hemifrån. För mig är det dock att till och från att åka in till kontoret, för att träffa kollegorna om inte annat. Men oftast är jag på resande fot.
Vad för tjänster och program använder du när du jobbar hemma?
– Teams, Excel, PowerPoint, CRM, Outlook, Sales Hub ( Jabras egna plattform med relevant material och information för oss) är det som jag använder på daglig basis i mitt jobb.