Astrazeneca köper KST av Telia

Kommunikation som tjänst Förra årets outsourcing av läkemedelsbolagets interna telefonisupport blev bara ett första steg det fördjupade samarbetet med Telia. Framöver kommer all telefoni att leveras som tjänst och därmed försvinner också en av landets större dect-installationer.

Astrazeneca köper KST av Telia

Astrazeneca har fram tills nu ägt sin egen telefoniplattform för den svenska verksamheten men drift och underhåll har skötts av Telia. Förra året bestämde man sig också för att överlåta även ansvaret för den interna supporten på operatören. De erfarenheterna har uppenbarligen varit goda för istället för att själva göra de investeringar som behövs när företagets stora nät för trådlösa dect-telefoner närmar sig slutet av sin livslängd väljer Astrazeneca att framöver köpa all telefoni som tjänst.

– Vi har haft en lång relation med Telia och de visar en mycket god förståelse för vår verksamhet, som vi byggt vidare på. Att Telia kommer att sköta alla våra telekomlösningar gör att vi kan fortsätta att helhjärtat fokusera på det vi är bäst på, säger Anders Wikström, telekomansvarig på Astrazeneca.

5 000 trådlösa telefoner bort

Astrazeneca har inte mindre än 5 000 trådlösa dect-anknytningar, men den infrastrukturen börjar närma sig slutet av sin livslängd och att byta ut den hade blivit mycket dyrt. Tillsammans med att efterfrågan på trådlös åtkomst till mer än bara telefoni ökat kraftigt var det viktiga komponenter i valet att köpa tjänst istället för att fortsätta äga telefoniplattformen själva.

– Dect har stora fördelar när det gäller robusthet men vi har gått över till Office 365 för mejl vilket ger helt nya möjligheter om vi istället använder smarta mobiler, säger Anders Wikström.

En av de riktigt stora dect-installationerna i landet kommer därmed att under hösten gå i graven och för att klara övergången till mobiltelefoni kommer Telia att bygga ut mobilnätet vid Astrazenecas anläggningar. Mycket av datatrafiken kommer dock att gå via företagets eget wifi-nät.

Kundplacerad utrustning kvar

I övrigt kommer stora delar av den nuvarande telefoniplattformen med tre stycken Aastra MX-One som bas att finnas kvar, men med Telia som ägare.

– Om de senare kan leverera samma funktion med en annan plattform är det upp till dem, konstaterar Anders Wikström.

– Kommunikationslösningar är idag inte främst en fråga om teknik, utan också en fråga om hur effektivt, konkurrenskraftigt och säkert ett företag kan bedriva sin verksamhet. Vi vill möjliggöra att Astrazeneca verkligen får maximal nytta av våra tjänster och att deras investeringar leder till ett mer effektivt arbetssätt, säger Rickard Lundmark, chef för Serviceenheten inom Telias företagsverksamhet.

Totalt handlar det om 6 000 anställda vid Astrazenecas tre svenska anläggningar i Mölndal och Södertälje som framöver ska få sin telefoni via det nya fyraåriga funktionsavtalet och förutom att gå över till kommunikation som tjänst passade läkemedelsjätten också på att förhandla om sitt gamla huvudavtal med Telia när det gäller teletrafiken och leveranser av mobiltelefoner.

– När det gäller trafikavgifterna är de priserna inte bundna utan vi kommer att ha fortsatta förhandlingar under avtalstiden. Avtalet ger en flexibilitet som vi behöver åt båda håll, säger Anders Wikström.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.