Astrazeneca outsourcar telefonisupport

De närmaste fem åren ska Telia sköta läkemedelsbolagets interna telefonisupport.
– Vi fokuserar på vår kärnverksamhet och försäkrar oss om rätt kompetensutveckling för personalen, säger Anders Wikström, telefoniansvarig.

Telia sköter sedan tidigare drift och underhåll av Astrazeneca svenska telefoniplattform och nu tar operatören också över den interna supportverksamheten hos företaget.

– Det blir en påbyggnad av den relation vi redan har med Telia, som också levererar merparten av all vår fasta och mobila teletrafik, säger Anders Wikström.

Byter arbetsgivare

Förutom läkemedelsföretagets anställda i Sverige ska också medarbetarnas i de övriga nordiska länderna framöver vända sig till Telias servicedesk för att få hjälp med flyttar av anknytningar, nya abonnemang och first line support. De fem anställda som idag sköter den interna supporten flyttar i och med det nya avtalet med till Telia.

– Det har ju varit en relativt liten avdelning och på det här sättet hoppas vi försäkra oss om en bra kompetensutveckling framöver. Vi tror att personalen kommer att ha större chans att utvecklas i ett större sammanhang.

Jobbar för fortsatt närhet

Att lägga ut supportverksamheten på en extern leverantör är ändå inget som gjorts helt utan farhågor. Frågan om hur man ska kunna behålla närheten till organisationen när supporten sker av en stor central helpdesk har väckt funderingar.

– Alla företag är lite speciella och har olika förutsättningar, men vi har tagit fram en bra plan som vi känner oss trygga med, säger Anders Wikström.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.