Attendit bygger Tele365 på Mitel

UC Tele365 är Attendits svar på marknadens sug efter unified communications i molnet. Tjänsten bygger på Mitels virtualiserade plattform och levererar avancerad uc även i mobilen.
Satsningen matchas med rekrytering av två nyckelpersoner från Nortech.

Attendit bygger Tele365 på Mitel

Attendit har varit Mitels största säljpartner i Skandinavien sedan 2006, med kundplacerade och hostade lösningar. Det är även den urprungliga Mitel-miljön, alltså inte någon del i den sammanslagna Aastra- och Telepo-portföljen, som blir bas för den nya molntjänsten Tele365 som ska lanseras brett under september.

– Vi har redan nyttjat den mogna möjligheten till virtualisering från Mitel i hostade lösningar som kunderna ägt själva. Sedan ett år tillbaka finns det även en service provider-modell där vi äger mjukvaran och hyr ut den till slutkunder som en tjänst. Mitel tillåter även att vi bygger det här stegvis, utan stora investeringar från start, förklarar Fredrik Thörnberg, ny produkt- och försäljningschef hos Attendit.

Han var tidigare försäljnings- och partneransvarig hos Mitel-distributören Nortech Telecom och har även med sig en kollega därifrån, teknikspecialisten Johan Forsmark, i övergången till Attendit.

Tillägg för skärmdelning

Molntjänsten Tele365 kommer att erbjudas i fyra olika nivåer:

Basic: Bara tut i luren med fast telefon eller mjukvarutelefon. Pris: 49 kronor i månaden per användare.

Entry: Både fast och mobil telefon och flera enheter per användare. Röstbrevlåda, visuell röstbrevlåda och samtalsinspelning. Pris: 79 kronor.

Standard: Här kommer uc-verktygen in. Klient där man ser närvaro på kollegorna, sätter hänvisning och chattar. Inbyggd mjukvarutelefon i klienten och möjlighet att knyta dokument till särskilda kontakter, så att exempelvis en prislista visas direkt när en viss kund ringer in. Pris: 129 kronor.

Premium: En ”full uc-lösning”, där allt även finns tillgängligt i mobilen via klienter. Pris: 149 kronor.

Men ”full uc” på Premium-nivån är en sanning med modifikation. För Attendit har nämligen valt att lyfta ut och lägga de mötes- och konferensfunktioner som finns i Mitel Micollab-systemet som en tilläggstjänst. Det kostar 39 kronor i månaden att få tillgång till dokumentdelning och röst- och videokonferens i uc-klienten ovanpå Standard- eller Premium-paketen.

Så här kan ett videosamtal te sig i Mitels uc-klient.
Så här kan ett videosamtal te sig i Mitels uc-klient.

Egen operatör

Attendit har även börjat sälja egna operatörstjänster via service provider-avtal med Gotanet och Hi3G Access (Tre).

– Vi utesluter inte någon annan operatör, men tror att vi kan ge det bästa priset med våra egna operatörstjänster. Då kan vi även ge en bättre service till våra kunder och det är mindre risk för att de kommer i kläm mellan två leverantörer, säger Fredrik Thörnberg.

Attendit är partner till Telavox, men framöver blir det primärt fokus på det egna erbjudandet.

– Vi vill bygga ett värde i Attendit och inte hamna i ett läge där någon annan juridiskt äger kunden, säger Fredrik Thörnberg.

Tack vare den virtualiserade Vmware-miljön kan Tele365 skalas upp för riktigt stora kunder. Men Attendit siktar i första hand på företag och organisationer i storleksklassen 30 till 100 användare med tjänsten. Det geografiska området är primärt Stockholm och ner över Östergötland. Företaget har även säljkontor i Jönköping och Östersund och tänker sig att expandera där.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.