Förändringen sägs vara en reaktion på feedback från Avayas globala partnernätverk. Det betyder i praktiken att man återinför silver-, guld- och platinastatus för sina partners. Kraven för dessa nivåer har justerats och dessutom inför man sex nya beteckningar för lösningsexperter. För att få en expertbeteckning krävs att man uppnår specifika mål inom omsättning, erfarenhet och kundnöjdhet. Beslut om silver-, guld- och platinastatus kommer att baseras på antalet lösningsexpertbeteckningar.
Ändringarna träder i kraft den 1 oktober 2014 och alla partners får ett övergångsår då de själva kan välja om de vill tjäna in sin statusnivå efter de nya eller de befintliga kraven.
– Både våra partners och vi själva anser att den nya modellen på ett bättre sätt kommer att kunna uppfylla kundernas krav och samtidigt hjälpa partnerna att få tillväxt i sina företag, säger Chi Peng, som är kanalansvarig för Avaya i Norden och Baltikum.
Den nya versionen av Avaya Connect förväntas vara särskilt fördelaktig för de återförsäljare som fokuserar på mellanmarknaden. Det är i linje med Avayas målsättning att öka närvaron på mellanmarknaden och öka partnerkapaciteten kring nätverk och video.