I februari meddelade Avaya att man ansökte om konkursskydd enligt USA:s Chapter 11-regler och hade för avsikt att genomföra en företagsrekonstruktion. Vid denna tidpunkt hade företaget en total skuld på omkring 3,4 miljarder dollar.
Avaya presenterar ny styrelse – efter lyckad rekonstruktion
kontaktcenter Avaya ansökte om konkursskydd i februari. Nu står det klart att man får en ny företagsstyrelse som ska ta ut kursen inför framtiden.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Nu står det klart att arbetet med rekonstruktionen är slutfört och att företaget, som levererar olika cx-lösningar, har fått en ny styrelse och samtidigt säkrat 650 miljoner dollar i likvida medel.
– I dag vänder vi blad och går in i en ny framtid för Avaya, våra medarbetare och våra kunder. Vi är glada över att fullt ut dra nytta av det hårda arbete vi har lagt ner på vår affärstransformation. Vi går vidare med betydande finansiella resurser för att påskynda investeringar i vår portfölj när vi fortsätter att leverera innovation utan störningar för våra kunder, säger Alan Masarek, vd på Avaya i ett uttalande.
Avaya kommer nu att fokusera på den fortsatta utvecklingen av Avaya Experience Platform, en molnbaserad kommunikationsplattform med stöd för kanaler som telefoni, e-post, videomöten, chatt och sociala medier. Under 2023 har man hittills introducerat 150 nya funktioner och dessutom lanserat Avaya Enterprise Cloud, en kontaktcenterplattform som är speciellt framtagen för stora företag.