Avaya anser att kontaktcentret är den del av din organisation som kan dra störst nytta av införandet av teknik för artificiell intelligens (ai). Om tekniken används på rätt sätt kan den bidra till snabba och kvalitativa kundinteraktioner som får kunderna att återvända till ditt företag och därmed högre lönsamhet.
Avaya: Så drar du nytta av ai i kontaktcentret
kontaktcenter Många känner till att ai-teknik används i chattbotar och för att analysera kundinteraktioner, men användningsområdena är betydligt fler än så enligt kontaktcenterleverantören Avaya.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Artificiell intelligens kan användas på många olika sätt i ett modernt kontaktcenter, inte minst för att höja effektiviteten samtidigt som man håller nere kostnaderna. Med hjälp av natural language processing (NLP) och transkribering av kundsamtal i realtid kan man både öka andelen kundärenden som löses i första kontakten och samtidigt spara tid och pengar.
Automatisk överföring till crm-systemet
Användningen av ai ger också möjlighet att samla in information om kundkontakten som kan överföras automatiskt till exempelvis till crm-systemet, vilket innebär att agenten snabbare kan gå vidare till nästa kundärende.
Virtuella agenter, bland annat i form av ai-baserade chattbotar, kan bidra till att hålla nere kötiderna, vilket ökar tillgängligheten för kunder som är i behov av snabb, personlig service.
Artificiell intelligens kan också användas för att hantera komplexa processer som sker helt utan kundernas vetskap, för att bidra till ökad personalisering av kundkontakten och för att höja säkerhetsnivån i kontaktcentret.
Kan erbjuda individanpassad utbildning
Avaya berättar också att ai-teknik kan användas för att erbjuda individanpassad utbildning och coachning, något som också underlättar distansarbete där agenterna inte behöver befinna sig på plats fysiskt i kontaktcentret. Förutom att detta gör det enklare att rekrytera skickliga medarbetare så kan det leda till förbättrade prestationer och en arbetsmiljö där medarbetarna känner att de fortsätter att utvecklas.
Avaya är en av de kontaktcenterleverantörer som samarbetar med Google och använder sig av mjukvarujättens plattform Google Contact Center AI (Google CCAI).