Avaya satsar på smidigt kontaktcenter med Google-teknik

Kontaktcenter Snart kan mindre företags kundtjänster klara sig med Chromebooks, headsets och lite mjukvara i molnet. 

Stora interna dedikerade kontaktcenter får allt mer konkurrens från voip-baserad mjukvara i molnet som klarar av samma arbetsuppgifter, men på ett mer flexibelt sätt. De underlättar också för ett kontaktsenters agenter att arbeta på distans, något som blivit all vanligare.

Under den pågående konferensen Enterprise Connect i Orlando presenterade Avaya igår en molnbaserad kontaktcenter-lösning för små och medelstora företag. Lösningen ska leverera Avayas ip-teknik för kundkontakter som en prenumerationstjänst via Google Cloud-plattformen. I tjänsten, med det tungvrickande namnet Customer Engagement OnAvaya Powered by Google Cloud Platform, ingår en licens för Avayas programvara, och möjlighet att tillhandahålla en Chrome-enhet och ett headset åt agenterna för snabb och kostnadseffektiv implementering av ett kontaktcenter.

Avaya säljer sedan tidigare kontaktcenterprogramvara för privata moln, genom ett samarbete med HP, och för hybridmoln, genom ett avtal med Vmware. Båda lösningarna är inriktade på större företag. Den nya satsningen vänder sig främst mot mindre företag med färre än 2 000 agenter i sitt kontaktcenter. Tjänsten kommer att använda webrtc för att ge agenterna möjlighet att använda röst och text och styra samtal via webbsidor, medan video väntas läggas till senare.

Kundtjänstföretag kommer att kunna köpa tjänsten från Googles och Avayas partners, till exempel operatörer och återförsäljare av molntjänster.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter