Avaya siktar mot smb-toppen

Växlar Aastra, med rötterna i Ericsson, har alltid varit den okrönta kungen på den svenska växelmarknaden. Men i smb-segmentet utmanas de nu på allvar av Avaya som under det första kvartalet sålde flest nya anknytningar.

Avayas Sverigechef Tomas Wangdell tror på fortsatt framgång i smb-segmentet.
Avayas Sverigechef Tomas Wangdell tror på fortsatt framgång i smb-segmentet.

Trots att Aastras försäljning numera samredovisas med ägaren Mitels, de båda företagen får gemensamt namn och profil den första oktober, fick de se sig omsprungna av utmanaren Avaya under årets första månader. Det visar försäljningsstatistik över marknadssegmentet upp till 100 anknytningar.

Trend eller tillfällighet

Läget är historiskt även om tronskiftet var kortlivat och den vanliga rangordningen återställd igen under det andra kvartalet då Aastra/Mitel återhämtade sig samtidigt som Avaya tappade marknadsandelar.

– Båda tillverkarna har lyckats bra under det första halvåret 2014 och de totala volymerna i segmentet har ökat substantiellt, säger analytikern Will Parsons på analysföretaget MZA, specialister på växelmarknaden.

Han menar att det ännu är för tidigt att bedöma om det handlar om en verklig förändring i styrkeförhållandena.

En som inte oväntat ändå är nöjd över framgången är Avayas Sverigechef Tomas Wangdell.

– Ja, jag tycker att det gått bra hela första halvåret och inte bara under det första kvartalet. Vi tror på en fortsatt stark tillväxt i segmentet upp till 100 anknytningar och globalt är målet att fördubbla omsättningen där under de närmsta 24 månaderna.

Större kapacitet och vassare mjukvara

Bakom Avayas ökade avtryck på marknaden står framgångar för telefoni- och uc-plattformen IP Office.

– Vi har satsat enormt på att utveckla applikationerna och de mobila apparna, samtidigt som plattformen har fått allt större kapacitet. På sikt ska den klar upp till 5 000 anknytningar vilket globalt är den övre gränsen för midmarket även om vi inte är där ännu, säger Avayas Sverigechef Tomas Wangdell.

För dagen skalar IP Office upp till 2 000 användare vilket med svenska mått mätt räcker långt i smb-segmentet och plattformen kan med tiden mycket väl bli tillverkarens primära erbjudande även till större svenska företag.

Ger inte upp kampen om molnkunderna

– Men varför det tagit så bra fart är att priset är rätt och det gör att vi kan konkurrerar med operatörernas erbjudanden om molnväxlar, säger han.

Tomas Wangdell räds inte heller en fortsatt utveckling där fler kunder väljer bort kundplacerat till förmån för växel som tjänst.

– Våra största återförsäljare i det här segmentet erbjuder redan tjänster baserade på IP Office och nu ser vi ett intresse även från våra traditionella partners, det vill säga operatörerna. Plattformen är klar för att köras som multitenant och jag tror att vi kommer att få se fler molntjänster baserade på IP Office framöver.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.