Axcom svarar med tuff kampanj

Distributören Axcom väljer att inte deppa över Aastras beslut att lägga ner EMS. De svarar med en aggressiv Business Phone-kampanj.
Samtidigt sätter Axcom stopp för MD Evolution i Sverige.

Axcom svarar med tuff kampanj

– Visst är det en besvikelse att EMS läggs ner. Vi har satsat mycket på och trott på produkten. Men långsiktigt är det ett bättre alternativ att gå vidare med Business Phone, säger Anna Ståhl, som är ansvarig för Aastra-portföljen hos Axcom.

Hon tycker att Aastras beslut är naturligt, eftersom de inte äger kärnan i produkten (se länkad artikel). Däremot var Anna Ståhl starkt kritisk till det tidigare beslutet att skrota Business Phone, som nu har omprövats av den nya ägaren och ledningen.

– I Business Phone är verktygen betalda och alla inblandade kan tjäna pengar på produkten.

Ett vacuum

Samtidigt är Anna Ståhl kritisk till att det nu uppstår ett glapp i tiden, innan Business Phone kan anses vara fullt uppdaterad för att svara mot kundernas krav.

– Vi vill ha en serverbaserad version och exempelvis stöd för mjukvaruklienter. Och det nu! säger Anna Ståhl och tillägger att det lär dröja ett antal månader.

Men Axcom sitter inte och väntar på Aastras uppgraderingar. De kör för fullt med Business Phone i en aggressiv kampanj med pressade priser. Hur stora rabatter det handlar om vill Anna Ståhl inte gå in på, men Ti har sett färska offerter där Business Phone-lösningar säljs till under halva priset jämfört med konkurrenterna.

Stopp för MD Evolution

– Axcom har haft en marknadsandel på 45-50 procent i distributionsledet de senaste åren. Vi vill inte tappa den och fokuserar hårt på Business Phone och MX-One, säger Anna Ståhl.

Den fokuseringen innebär också att Axcom har beslutat att inte distribuera MD Evolution, som är en avancerad växel för ip och mobilitet hos riktigt små företag. Det innebär i praktiken ett stopp för produkten i Sverige.

– Vi har inte lyckats plocka upp MD Evolution på den svenska marknaden. Det är en tekniskt komplex produkt som kräver avancerad installation. Samtidigt vänder den sig till små företag, där det krävs stora volymer, konstaterar Anna Ståhl, som helt enkelt inte har fått ihop exkvationen.

Hon utlovar dock fortsatt support till de 70-tal slutkunder som har köpt MD Evolution, och likaså till det 20-tal företag som har investerat i EMS.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter