Bäddat för expansion

Telefoni Med tolv butiker på västkusten och fler på väg att öppnas är Sportshopen en växande butikskedja. Expansionen underlättas av bytet till en flexiblare telefoniplattform.

Bäddat för expansion

Den kundplacerade Cisco-växeln som fram tills nyligen försåg Sportshopens butiker, däribland den 18 000 kvadratmeter stora butiken i Grebbestad, passade verksamheten allt sämre berättar it-chefen Thomas Meijer.

– Administrationen var besvärlig och det var dyrt och knöligt att få till telefonin när vi skulle starta nya butiker. Vi hade också problem med att den lösning med trådlösa ipdect-telefoner som vi använde i butikerna var känslig för när man byggde om, vilket man gör ofta. Förändringar i inredning och skyltning påverkade teckningen och gjorde att personalen inte kunde ringa överallt, säger han.

Sökte enkelhet och flexibilitet

Thomas Meijer ville ha en flexiblare lösning som också var enklare för personalen att använda, inte minst när det gällde hänvisningsfunktionerna och hur man gör förändringar i svarsgrupper och ringslingor.

Siktet var inställt på en molnbaserad växel och på grund av dect-problemen och höga kostnader för de trådlösa telefonerna siktade han på ett byte till mobiltelefoner och täckningsmätningar i lokalerna visade att det skulle fungera även om man på vissa ställen behövde förstärka täckningen.

– De flesta operatörer använder samma Telepo-plattform för sina tjänster och den passar oss men vi vill kunna kombinera flera operatörer eftersom det varierar mellan orterna vilken operatör som fungerar bäst och då blev det stopp eller väldigt krångligt, säger Thomas Meijer.

Valde operatörsoberoende tjänst

Via Linné Kontorsmaskiner i Göteborg, som är en del av Ringup-kedjan, hittade man istället den operatörsoberoende tjänsten Solus BC som bygger på samma plattform som operatörernas tjänster.

– Solus är också tillräckligt personliga för att passa oss samtidigt som tjänsten är skalbar och har hänvisning som fungerar även för de mest otekniska i personalen, säger Thomas Meijer.

Den ekonomiska kalkylen är enligt honom också betydligt bättre än tidigare och Sportshopen har valt en finansieringslösning som innebär att man hyr även mobiltelefonerna.

– Månadskostnaden blir faktiskt lägre än om vi skulle köpa telefonerna kontant.

Dagens cirka 80 anknytningar ska innan årsskiftet ha passerat 100 och den nya telefoniplattformen har gjort sportkedjans fortsatta expansion betydligt enklare när det kommer till kommunikationsbehovet.

– Nu löser vi telefonin för en ny butik på en vecka, säger Thomas Meijer.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.