Inom kort väntas ett omdiskuterat förslag från justitieminister Tomas Bodström klubbas igenom i riksdagen. Det innebär att alla internetoperatörer tvingas långtidslagra all e-post som passerar genom företagets servrar. Polisen ska vid brottsmisstanke kunna läsa all e-post den misstänkte har skickat, och spillinformation ska kunna användas för att starta nya brottsutredningar.
Om förslaget går igenom tvingas operatörerna dessutom spara alla användares surfvanor, det vill säga data om vilka webbsidor kunderna har besökt.
– Det är egentligen helt vansinnigt att några attacker från terrororganisationer på andra sidan jordklotet får oss att kasta bort femhundra års utveckling mot demokrati, yttrandefrihet och individens värde över en natt. Den utveckling vi ser nu, mot ett allt mer slutet kontrollsamhälle, skulle ha varit helt otänkbar för bara tio år sedan, säger Jon Karlung, vd för Bahnhof.
Integritetsmärkt bredband
Han vill sätta stopp för den här utvecklingen genom ett branschinitiativ kallat Integritetsmärkt bredband. Integrity-initiativet står öppet för alla operatörer som vill skydda sina kunders integritet. För att aktivt delta i arbetet krävs det att internetoperatören uppfyller fem punkter (se faktaruta).
– Vi har formulerat fem punkter som vi anser vara grundplåten för allt integritetsarbete på nätet. Så länge man håller sig inom lagens råmärken så kommer vi inte att ta bort något, eller lämna ut uppgifter om någon av våra kunder, säger Jon Karlung.
Han påpekar att hoten mot integriteten även kommer inifrån, från operatörerna själva.
– I sin strävan att vara politiskt korrekta följer landets operatörer och webbhotell det minsta motståndets lag. Så fort någon reagerar på en hemsidas innehåll raderas sidan. Det sker helt utan diskussion, helt utan eftertanke och utan en tanke på sidans ägare, säger Jon Karlung.
Fakta
Fem punkter för integritetsmärkt bredband
1. Operatören får aldrig stänga av en hemsida, ta bort eller ändra information så länge innehållet inte strider mot svensk lag.
2. Operatören förbinder sig att aldrig lämna ut information om kunder till tredje part.
3. Operatören får aldrig vidta andra åtgärder för övervakning eller informationslagring än vad som krävs av svensk lag.
4. Operatören skall värna kundens lagstadgade rätt till sina åsikter och rätten att uttrycka dem offentligt på Internet.
5. Operatören förbinder sig att endast lämna ut kunduppgifter på begäran av polis eller åklagare, och då endast om operatören enligt lag är skyldig att lämna ut uppgifterna.