nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

”Betydligt mer funktionalitet i våra system nu”

Från otidsenlig och eftersatt – till ett modernt verktyg.
Trots att telefoni är en vital del för de flesta företag glöms utvecklingen av den bort.
I Telekom idags genomgång av hur storföretag löst sina behov är det nu dags för dagligvarujätten Ica.

  • Artikel annons 1

För några veckor sedan påbörjade Ica utrullningen av ett nytt telefonisystem.
– Nu kan vi ta del av utvecklingen på marknaden på ett mycket bättre sätt, säger Ola Andreasson på Ica.

Det var för ett och ett halvt år sedan som Ica startade projektet med att byta telefonilösning, och i mitten av maj påbörjades utrullningen till organisationen. Förutom att Icas 5 000 mobilanvändare får nya sim-kort  innebär bytet att Ica går från en intern lösning till en molnbaserad tjänstelösning.

– Den gamla lösning var ungefär åtta år och nu får vi tillgång till modern teknologi och funktionalitet. Vi har ju betydligt mer funktionalitet i våra system nu än för bara en månad sedan, säger Ola Andreasson som är chef över it-services på Ica.

På grund av de många interna lösningarna hade Ica tidigare långa ledtider för att uppdatera funktionaliteten i systemet, men tack vare den nya tjänstelösningen kan funktioner uppdateras och nya implementeras mycket snabbare.

– Nu kan vi komma åt och ta till vara funktionalitet som utvecklas av leverantören för många kunder. Det gör att vi kan ta del av utvecklingen på marknaden på ett mycket bättre sätt, säger Ola Andreasson.

Många behov som ska tillgodoses

Ica är ett av sveriges största företag med 100 miljarder kronor i omsättning och 22 000 anställda. Med ett stort antal affärsområden och dotterbolag är det många behov som skall tillgodoses av telefonilösningen, och innan projektet startades gjordes en grundläggande behovsanalys.

Något som Ola Andreasson tror är en stor orsak till att implementeringen har gått så bra som den har gjort.

– Det blev en fullödig övning där vi såg alla de behov vi måste täcka i en framtida telefonilösning. En grundlig behovsanalys gör dessutom att upphandlingsprocessen går mycket lättare, säger Ola Andreasson som även menar att det är viktigt med förändringsaerbetet gentemot de användare som berörs av förändringen.

– Nyckeln var att vi involverade alla verksamheter. Det är viktigt att it-avdelningen inte sitter och gissar vad alla behöver utan att vi faktiskt gick ut och frågade alla och tog reda på det.

Efter att behovsanalysen var klar skickades förfrågan till ett stort antal leverantörer. Både stora och mindre nischade leverantörer kontaktades. Ola Andreasson tror att det är viktigt att våga ställa frågan brett, men samtidigt ser han en svårighet för stora företag som Ica att välja en mindre leverantör. Exakt vilken leverantör man valde till slut vill man inte avslöja.

– Det finns ju en riskaspekt i det där. För ett företag som omsätter 100 miljarder så får inte telefonin stanna. Det är klart att det hade varit spännande att prova en mindre leverantör men lägger man riskaspekten på det så vågar vi inte det, säger Ola Andreasson.

Läs om hur Skanska förnyade sin telefoni här.

Taggar:, ,

  • Annons 3

Fler nyheter

Experten: Bli inte inlåst i molnet

Allt fler överger sina egna datacenter för molnet. Här berättar Uclaritys expert vad du bör tänka på. Fördelarna är många – men att flytta sin verksamhet vidare kan visa sig bli svårt.
– Inlåsningen är en tyst strategi från molntjänst-leverantörerna, säger Martin Lidholm till Telekom idag.

  • Annons 4