”Bidrar till bra företagskultur samt ökad kundlojalitet”

Kundservice När Sappa kör kickoff är det en självklarhet att alla ska med. Därför flyttar kundlojalitetscentret in i bussen som ska till Sälen.
– Vi jobbar mycket med lagkänslan och då är det viktigt att så många som möjligt kan vara med, säger Katarina Cervell, kulturcoach till Telekom idag.

”Bidrar till bra företagskultur samt ökad kundlojalitet”

Tv- och bredbandsoperatören Sappa har ett tydligt mål. De vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Och för att nå visionen är företagskultur och medarbetarna heliga. Så hur gör man då när företaget ska åka på kickoff i Sälen? Får några nitlotten att sitta kvar och bemanna växeln? Nej, då trycker man in kundlojalitetscentrat och övrig verksamhet i konferensbussen och personalen får jobba på resan.

En dubbeldäckare har hyrts in och medarbetarna som arbetar i kundlojalitetscentret kommer att installeras en trappa ner med varsin mobiltelefon och laptop. 

– Det är en förväntansfull och lite pirrig stämning inför resan. Våra medarbetare tycker att det ska bli väldigt roligt och ser fram emot att jobba på ett minst sagt lite annorlunda sätt, säger Katarina.

Hur kom ni på tanken?

– Från början kommer idén från en medarbetare i vårt kundlojalitetscenter, som tyckte det var onödigt att åka i två omgångar för att klara av våra ambitioner avseende tillgänglighet. Vi jobbar med att vara Sveriges kundvänligaste företag, men för att vara det så måste vi ju även vara ett attraktivt företag för våra medarbetare då det är genom dem vi når målen. Då måste man jobba med lagkänslan och vi vill verkligen att alla ska kunna vara med. Men vi kan ju inte stänga kundlojalitetscentret, så lösningen blir att de får följa med och jobba på vägen, men också på plats. Det skapar delaktighet att ingen stängs ute.

Vad tycker personalen om det hela?

– De tycker att det är fantastiskt. Dels för att det bygger lagkänslan och engagemang, men också att vi klarar av att hålla verksamheten igång, även om vi kombinerar det med konferens.

På sikt, vad tror ni det här ger?

– Jag skulle säga att det här bidrar till en bra företagskultur samt ökad kundlojalitet. Bygger du en bra företagskultur genom att visa att alla får vara med och att samtliga medarbetare räknas – då ger det effekt. Du får personer som trivs med jobbet och de sprider i sin tur glädjen ut till kunderna. För att nå vårt huvudmål är det här ett bra sätt att skapa delaktighet.

Det här är inte första gången som Sappa löser delaktighet genom buss-jobb – och erfarenheterna från tidigare resor är positiva.

– Kunderna som tidigare fått hjälp av teamet på bussen har tyckt att det var riktigt skoj. Så den här aktiviteten stärker oss inte bara internt, utan även externt. Sedan handlar det om att det här skapar långsiktighet, det här är bra för företaget – vi är allergiska mot att göra saker som bara är ett jippo eller en produkt, säger Katarina Cervell.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.