Mikael Janemon ansluter till Black Box organisation i Sverige och gör det i rollen som affärsutvecklingschef. Black Box är en global systemintegratör som tog klivet in på den svenska marknaden på allvar för halvtannat år sedan.
Mikael kommer närmast från positionen som försäljnings- och marknadschef på Voice Provider, som hjälper företag att optimera sina kundservicesystem.
Varför väljer du att ta klivet över till Black Box just nu?
– Efter nio år på Voice Provider kände jag att jag inte kunde tillföra mer och att Voice Provider inte tillförde mig mer heller. Då jag arbetat med Magnus Martinsson på Black Box tidigare blev jag naturligtvis intresserad när han frågade mig.
– Även om Black Box inte är så kända i Sverige såg jag mängder av intressanta möjligheter. Samarbetet med Cognigy är riktigt spännande eftersom de har tagit asr och ai ett par steg längre än vad Voice Provider kunde och jag tror absolut att det finns plats för dessa lösningar i Norden, särskilt tillsammans med aktörer som Genesys.
– High scale datacenter är väl inte min hemmaarena direkt men med tanke på det track record Black Box har, och erfarenheten av att bygga och drifta ett av världens största sociala medieföretags hallar i Luleå, innebär det stora möjligheter för en så pass expansiv region som Norrland.
Vilket kommer att vara ditt viktigaste fokus den första tiden?
– Vi kommer att ha huvudfokus på två saker i Norden till att börja med: high scale datacenter i Norrland och cx, främst tillsammans med partners och framförallt där kunden behöver hjälp i flera länder. Jag är jättetacksam för den tid jag fått på Voice Provider och den kunskap och insikt jag fått i röststyrda tjänster.