Bluetooth – en välkänd tioåring

Bluetooth firar inte bara tio år sedan introduktionen. En färsk undersökning, utförd på uppdrag av Bluetooth Special Interest Group, visar att 85 procent av konsumenterna känner till tekniken och vad den gör.

För femte året i rad har analysföretaget Millard Brown intervjuat användare i Kina, Japan, Tyskland, Storbritannien, USA och Taiwan och man noterar en ny toppnotering för hur många som känner till den trådlösa tekniken. På frågan om var den återfinns svarar 79 procent i mobiltelefoner, 61 procent headset och 56 procent av de tillfrågade vet att Bluetooth finns i datorer.

Gör livet lättare

Många svarande uppgav sig själva äga produkter med Bluetooth och att tekniken ”gör deras liv enklare”.

Med över 2 miljarder enheter sålda får tekniken, trots en knackig start, anses vara en formidabel framgång. På senare år har användningsområdet expanderat och man återfinner blåtandskretsar exempelvis i kläder, bilar och leksaker.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.