Datamonitor gjorde sommaren 2005 en undersökning bland europeiska företag om användningen av mobil e-post och så kallade pim-lösningar, som också inkluderar kalender och kontakter. Den visade att hälften av företagen använde mobil e-post och 34 procent pim-tjänster.
Det resultatet indikerade en ordentlig ökning jämfört med hur det såg ut ett år tidigare. 2004 var penetrationen av mobil e-post 39 procent hos de europeiska företagen och pim användes av 28 procent.
Operatörerna vinnare
Nu säger alltfler företag säger att de planerar investeringar på det här området. Därför tror datamonitor i en global analys på en explosion de närmaste tre åren.
Det finns ungefär 650 miljoner inboxar för e-post hos företagen globalt. Datamonitor tror att åtminstone 35-40 procent av dessa kan vara aktuella för mobila kopplingar. Det skulle betyda en möjlig marknad med runt 260 miljoner abonnemang.
Datamonitor tror att det är operatörerna som kommer att kapa åt sig den största delen av den här marknaden.