Borås är senast ut i raden av svenska kommuner som använder sig av en digital medarbetare i form av en chattbot på sin webbplats. Chattboten har fått namnet ”HjälpSam” och finns tillgänglig dygnet runt för att besvara medborgarnas frågor.
Borås får ny chattbot: ”arbetet fortsätter även efter lanseringen”
kontaktcenter Efter sex månaders förarbete har Borås Stad lanserat en chattbot som ska svara på medborgarnas frågor.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Teknikplattformen kommer från Hello Ebbot och Telekom idag passade på att ställa några frågor till Julia Karlsson, webbstrateg på Borås stad, som har varit ansvarig för införandet av chattboten.
Har det varit utmanande att välja mellan de olika chattbotplattformar som finns på marknaden?
– I vårt fall är det inget större problem eftersom vi som kommun varit tvungna att genomföra en upphandling av vår plattform. Det innebär att vi ställer krav på den funktionalitet, säkerhet, teknik, support och så vidare som plattformen måste ha. De plattformar som inte motsvarar våra krav försvinner då automatiskt i upphandlingsprocessen. Men jag kan tänka mig att det annars kan vara ett svårt val och många tjänster att jämföra för att hitta det som passar sin verksamhet allra bäst.
Hur länge arbetade ni med boten innan den lanserades?
– Vi hade innan lanseringen av vår nya chatbot “HjälpSam” en annan chattbot som ett pilotprojekt. Då gjordes ett gediget arbete med testning och kvalitetssäkring och den lanserades under 2020. Så till införandet av vår nya chatbot hade vi mycket av det förarbetet till hjälp. Tillsammans med vår nya leverantör har vi arbetat sedan 1 april till 20 september för att förbereda den inför lansering. Men arbetet fortsätter så klart även efter lansering för att den ska fortsätta att bli bättre.
Vilka resultat förväntar ni er nu när chattboten har lanserats?
– Vi hoppas att våra besökare på webbplatsen och invånare ska känna att den underlättar användandet av vår webbplats och hjälper till att snabbt och enkelt hitta information och få svar på sina frågor. En fördel med chatboten är att vi dygnet runt kan vara tillgängliga digitalt för att hjälpa besökarna att få svar på sina frågor. Vi är såklart tillgängliga för våra besökare och invånare precis som vanligt även om vi har en chatbot, det kommer ju inte att förändras. Men vi hoppas att chatboten kanske kan underlätta för oss genom att besvara enklare frågor i chatten eller hjälpa användaren att hitta informationen på vår webbplats.
Vilka personalresurser har ni avsatt för att administrera chattboten?
– Vi har en person som ansvarar för att fortsätta utveckla och administrera chatboten som en del av sitt ordinarie arbete.
Stötte ni på några oväntade utmaningar?
– Så klart stöter man alltid på några utmaningar under tiden. Vår största utmaning var att innan leverans få ordning på hanteringen av cookies. Men vår leverantör gjorde ett riktigt bra jobb och löste problemet mycket snabbt. Nyckeln i vårt arbete har varit ett väldigt gott, tydligt och transparent samarbete med leverantören Hello Ebbot. Det har gjort att vi kunnat identifiera eventuella utmaningar eller problem som kunnat uppstå och haft möjlighet att åtgärda eller hitta lösningar på dessa.