Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Borde funnits kostnadsspärr

Roaming Redan i oktober 2014 införde Telia en spärr mot höga mobilkostnader. Nu utreder operatören och Umeå universitet varför den inte var aktiverad på den utlandssurfande professorns abonnemang.

Oväntat höga mobilräkningar efter en utlandsresa är en skräck och något som få många att slå av dataroaming helt eller bara ha den aktiverad när man absolut måste. Igår kunde vi rapportera att en professor vid Umeå universitet i slutet av förra året lyckades mobilsurfa för närmare 150 000 kronor under en resa till Nya Zeeland, ett land som först i somras började ingå i Telias romaingpaket Surf Abroad.

Kostnadsspärr borde varit på plats

Men trots att mobildata därifrån då var mycket dyr, en bra bit över 100 kronor per megabyte, borde teleräkningen blivit mindre saftig. I oktober 2014, flera månader innan den aktuella resan, införde Telia en kostnadsspärr på alla abonnemang som gör att mobildata automatiskt slutar att fungera när roamingkostnaden under en månad överstiger drygt 500 kronor. Användaren har då möjlighet att via sms öka beloppsgränsen i fyra steg, maximalt till 10 000 kronor. Att helt ta bort spärren är något som bara den telefoninasvarige på ett företag ska kunna göra.

Inleder utredning

Varför kostandsspärren inte var aktiv på professorns abonnemang är oklart och utreds efter Telekom idag förfrågan nu av både Telia och Umeå universitet.

– Den nya kostnadskontrollen skulle ha aktiverats på alla  företagsabonnemang och även om det tidigare fanns avslagna spärrar slog vi på den. Men när det gäller företagskunder så fanns det ett antal organisationer som tidigare lyft spärrarna för vissa abonnemang och där fick den ansvarige företagssäljaren i uppdrag att kontakta respektive telefoni- eller it-ansvarig, säger Hans G Larsson, informationsansvarig hos Telia.

Kan bli uppgörelse

Vad som faktiskt hänt i det aktuella fallet kan operatören ännu inte svara på men universitets telefoniansvarige, Arne Vedefors konstaterar att han inte blivit kontaktad angående kostnadsspärren.

– Jag har nu begärt en rapport från Telia om vad som faktiskt har gjorts. Skulle det visa sig att spärren borde varit aktiverad ger det oss helt andra möjligheter att få fakturan ändrad, säger han.

Hans G Larsson menar dock att universitetet visst kontaktades i början på december om detta, men vill i nuläget inte föregripa den pågående utredningen. Samtidigt uppger han att det inte är ovanligt med goodwill-överenskommelser i den här typen av ärenden.

– Det hela är väldigt intressant eftersom vi vid tidigare kontakter med Telia fått höra att det inte funnits någon möjlighet att förhandla om fakturan, säger Arne Vedefors.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter