När Robert Karlsson började på Microsoft 2016 fanns inte Microsoft Teams och Copilot var något som förknippades med flygplan.
Vad tar du med dig från tiden på Microsoft?
Nytt jobb
Efter åtta år på Microsoft tar Robert Karlsson nu steget tillbaka till telekombranschen, och blir affärsutvecklare på Tele2. Vi har pratat med honom om tiden hos molnjätten, branschens utveckling och den nya rollen.
När Robert Karlsson började på Microsoft 2016 fanns inte Microsoft Teams och Copilot var något som förknippades med flygplan.
Vad tar du med dig från tiden på Microsoft?
– Först och främst erfarenheten av att arbeta på ett bolag där man verkligen är i både händelsernas och utvecklingens centrum. Jag kom till Microsoft från Telia för att hjälpa till att driva telefoni-delen av Skype för företagsaffären och efter ett halvår lanserades Microsoft Teams och allting förändrades.
På vilket sätt?
– Första tiden var Teams mest en samarbetsplattform för chatt och kanalsamarbete, men tack vare fantastisk produktutveckling i konkurrens med väldigt många andra riktigt duktiga bolag utvecklades det till något helt centralt och totalt integrerat i våra kunders vardag.
De senaste fyra åren har Robert Karlsson arbetat med MTR-lösningar (Microsoft Teams Room) hos molnjätten.
– Det har varit jättespännande att vara med och bygga upp Microsofts affär med Teams-room i Europa och nu kunna se att den affären har blivit väldigt mogen. Rumslösningar är idag helt en central del av UC-stacken.
Vad lockade med Tele2?
– Min bild av Tele2 är att man har en väldigt kundfokuserad och snabbfotad säljorganisation. Samtidigt som man som både operatör och integratör har en bredd, som man inte har när man kommer från en enskild plattformsleverantör. Det lockar verkligen.
Robert Karlsson säger också att han har saknat att ha tät kontakt med slutkunder.
– I mitt arbete med med MTR-lösningar har jag arbetat i en global partnerorganisation. Jag har jobbat väldigt mycket indirekt emot slutkunder genom partners, men känner att jag vill jobba ännu tydligare emot slutkunder.
– När man jobbar i partnervärlden handlar mycket om att skapa förutsättningar för andra att göra affärer, och jag har saknat att verkligen vara närmare själva affären och processer med tydliga avslut där man kan känna ”Nu har vi rott det här i land och stängt den här affären”. Jag vill vara en tydlig värdeskapare i att hjälpa våra kunder att transformera och digitalisera sin organisation och affär.
Trots att Robert Karlsson är varm anhängare av digitala möten, medger han att han också är en stor kontorsvän.
– De senaste åren har min närmaste kollega suttit i Köpenhamn. Även om jag tycker det är jättebra med digitala mötestjänster och att ses på de plattformar vi har så har jag saknat kafferumspratet på ett kontor.
Vad ska du göra på Tele2?
– Jag ska jobba med affärsutveckling och kommer att ingå i ett team med andra affärsutvecklare och tekniska specialister. Jag ska bidra med min kompetens kring uc och samarbetslösningar. Jag kan förstås mycket om Teams, men jag har också jobbat drygt 15 år i telekombranschen så jag ska också bidra med klassisk telco-kompetens.
Vad blir fokus den första tiden?
– Att lära känna så många som möjligt och verkligen bygga ett nätverk både internt och med kunder. Jag ser på min roll som tredelad. Jag ska dels jobba väldigt nära säljorganisationen genom att stötta i kundmöten och dela med mig av mina specialistkunskaper för att driva försäljning.
– Jag ska också ha en ganska publik roll och hjälpa till att sprida Tele2:s bredare budskap till kunder och partners. Slutligen ska jag också hjälpa till att bygga affären, det vill säga att med mina erfarenheter och med mycket inspel från våra kunder identifiera trender, produkter, och marknader för att bygga kommande erbjudanden.
Det har hänt ganska mycket under de åtta åren han varit borta från telekombranschen.
– Mina erfarenheter från att jobba med operatörer runt om i Europa de senaste åren är att man ofta har haft en stor kundbas som legat på en traditionell telefoniplattform som varit ganska statisk. I Norden finns det så klart mycket mobilitetslösningar men inte i övriga Europa.
– Men det jag ser nu på de operatörer som har som har transformerat sig till att leverera telefoni, nätverk, säkerhet och samarbetsverktyg till sina kunder har varit väldigt framgångsrika. Operatörerna har en unik möjlighet att leverera på en kunds alla kommunikationsbehov. Det kan ingen annan aktör göra.
Och hur står sig Tele2 i den kontexten?
– Fantastiskt bra. Jag känner att Tele2 har en otroligt bra produktportfölj, med hela infrastrukturen för alla typer av företag och organisationer, det är ju liksom smör och bröd-delen. Detta samtidigt som Tele2 också har en stor portfölj av värdeadderande tjänster ovanpå infrastrukturen, med alltifrån traditionella telefoniplattformar till fullt utvecklade UC-lösningar där till exempel Microsoft Teams är en basplatta, här det finns en jättestor potential.
Hur sticker Sverige och Norden ut i en internationell kontext när det kommer till telekom?
– Det är väldigt mogna marknader med kunder som är nyfikna på att se hur nya tjänster och lösningar kan anpassas och användas i deras verksamhet. Norden ligger tillsammans med Benelux-länderna alltid längst fram i Europa.
– Redan när jag jobbade på Europolitan, i början av 2000-talet, sålde vi Nokias mobila växel, som var en av de absolut första helt mobila plattformarna. Vi i Sverige var också väldigt tidiga med att möjliggöra för medarbetare att kunna jobba hemifrån under pandemin om du jämför med många andra länder.
Och avslutningsvis, vad hoppas du ha uppnått om två år?
– Jag hoppas ha blivit ännu bredare och mera relevant för Tele2:s kunder. Jag kommer från en plattformsleverantör med en förvisso oerhört innovativ plattform, till att komma till en spelare som kan integrera helt andra komponenter i portföljen i form av mer verksamhetsunika funktioner och lösningar.
– Sen hoppas jag också ha bidragit med att fördjupa kompetensen kring den bästa mötesupplevelsen och att bygga rumslösningar som en naturlig del av UC-erbjudandet till våra kunder.