Select Telecom siktar mot 100 miljoner

Branschen Select Telecom växer så det knakar. Under årets första månader har bolaget hunnit starta upp nya verksamheter i både Kalmar och på Gotland. Vi har pratat med bolagets grundare och VD Carl Jäderberg om nycklarna bakom tillväxtresan, hur man undviker växtvärk och framtidsplanerna.

Select Telecom siktar mot 100 miljoner

Det har gått fort för Select Telecom. Bolaget firar fem år i år och har växt sig starka i Växjö, Norrköping och Trelleborg med omnejd. Nu ska bolaget göra en liknande resa i Kalmar och på Gotland.

 – Det är två väldigt intressanta marknader. I Kalmar har vi hittat tre medarbetare som har en fått en väldigt fin start, säger vd:n Carl Jäderberg och fortsätter:

– Gotland tror jag också jättemycket på. Niklas Svensson som driver vårt kontor på Gotland har en bred erfarenhet av branschen och ett starkt nätverk. Med över 9000 företag på ön som alla är potentiella kunder till Select Telecom är jag helt övertygad om att detta inte kan bli annat än bra. 
Det är ingen slump att bolaget inte väljer att starta kontor i Stockholm, Malmö eller Göteborg.

 – Vår affärsstrategi har från början varit att etablera oss i mellanstora städer med närheten till det lokala näringslivet. Vi ser fördelarna med de större städerna, men detta är inte vårt fokus just nu. Vi ska fortsätta växa och stärka oss på de orter vi är verksamma där Select Telecom ska vara den ledande aktören på respektive ort där huvudfokuset alltid ska vara att utmana branschen tillsammans med långsiktiga och sunda kundrelationer.

 Trots att Select växt mycket på kort tid har både Carl Jäderberg och hans medgrundare André Ary fortfarande mycket aktiva roller.

 – Vi som ägare är fortfarande ute och säljer, samtidigt som vi ska ta hand om ekonomi, pusha säljare och sköta allting runt omkring. 

 Under fjolåret lanserade bolaget sin egen växellösning, Select Connect som bygger på Lynes plattform. Den har redan nu närmare 6000 aktiva licenser och 500 kunder.

 – Plattformen växer hela tiden. Nu är vi Lynes största partner och det gör att vi tillsammans med våra kunder verkligen kan vara med och påverka utvecklingen av dess funktioner.

Select Telecom har sedan starten haft sitt huvudfokus på små och medelstora bolag. 

Modellen bygger enligt Carl Jäderberg på tre ben. Relation, pris och en skräddarsydd lösning efter önskemål från kund.

 – Vi satsar på en stor fältorganisation. Vi har det senaste året lagt mycket resurser och tid på att utveckla vår organisation för att kunna erbjuda en marknadsledande lösning samt en enkel onboarding för våra kunder. ”Företagstelefoni i sin enkelhet” är ett av våra ledord och det ska vi förmedla i varje kundupplevelse. Vi har direktavtal med alla de stora operatörerna vilket gör att vi kan erbjuda hela smörgåsbordet från ax till limpa inom telekom.

 Det senaste året har bolaget breddat portföljen med bland annat IoT-tjänster och körjournaler för att kunna locka fler och större kunder.

 – Vi sitter nu och funderar kring hur vi ska nå ännu större bolag där vi ser att mycket handlar om att sälja in Select Telecom som varumärke och vad vi tillför organisationen i form av effektivisering, sänkta kostnader och ett enklare flöde.

 2024 har börjat bra även om det har funnits utmaningar precis som för alla andra.

 – Vi har haft en bra start på Q1 där vi ser att vi kan göra ett ännu bättre Q2, Detta ser vi givetvis fram emot med spänning.

 Select Telecom har stora tillväxtmål för framtiden.

 – I år siktar vi på att på omsätta omkring 50 miljoner och på sikt upp emot 100 miljoner. Det blir så klart en utmaning att växa på sikt. Konkurrensen i den här branschen är hård.

 Hur ska ni lyckas?

 – Jag tror på vår modell där de lokala säljkontoren blir som bolag i bolagen. Där vi är ute på fältet och bygger långsiktiga relationer med kunderna. Kan vi dessutom börja plocka in fler större kunder kommer det också bli enklare att bredda portföljen med nya produkter och tjänster utefter kunds önskemål.

 Hur då?

 – Företag vill minimera antal leverantörer och samtidigt minska sina kostnader utan att tumma på kvalitén. Genom att kunna samla fler tjänster under samma tak med en hög kvalitet kommer företagen spara både tid och pengar.

– En annan nyckel för att vi ska fortsätta växa är att verkligen satsa på att behålla en bra relation till våra kunder. Det är jätteviktigt att ta nya kunder, men det är än viktigare att behålla våra befintliga kunder. Nöjda kunder generar nya kunder.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.