Nigeria är med sina 220 miljoner invånare, världens sjätte folkrikaste land, och när jättelandet nu ska öppna upp för virtuella operatörer kommer Telness Tech tillsammans med Lebara, Vas2Nets och Procescom lansera ett brand.
Telness Tech går in på ny jättemarknad: ”Trodde inte det skulle gå så här fort”
Affärer
Inför i år bestämde sig Telness Tech för att satsa internationellt med sin plattform och i våras klev bolaget in på den amerikanska marknaden. Nu kliver bolaget in på ännu en marknad – den nigerianska.
Vi har pratat med vd:n och grundaren Martina Klingvall om telekommarknaden i Afrikas folkrikaste land, bolagets snabba tillväxt och planerna framåt.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Lebara är en väldigt framgångsrik MVNO som varit lyckosamma med att gå in på nya marknader och Vas2Nets är en existerande lokal spelare som verkligen kan den nigerianska marknaden. En bättre kombination av samarbetspartners kan man nog inte hitta, säger Martina Klingvall.
Telness Tech kommer att tillhandahålla de kritiska OSS- och BSS-plattformarna som säkerställer smidig kundhantering och drift.
– Vi kan fokusera på det vi är bra på, det vill säga, teknik som kan skala, innovera, och leverera en bra kundupplevlese medan Labara och Vas2Nets fokuserar på den kommersiella delen och slutkundsrelationerna.
Lebara är en stor MVNO-spelare globalt, med direkt verksamhet på fem europeiska marknader och varumärkeslicenser i ytterligare fem länder.
– De står för värderingar som är väldigt lika våra. Både när det gäller vad vi vill göra inom telekom med ett stort fokus på kundupplevelse, men också i form av kultur samt i syn på jämlikhet och hållbarhet.
I slutet av 2023 bestämde sig Telness Tech för att ge sig ut på en internationell expansion, och mindre än ett år senare kommer bolaget alltså vara verksamma i både USA och Nigeria.
– När man säljer den typen av mjukvara som vi säljer, en core bit, till operatörer som är en ganska stor del av deras affär så räknar man med långa säljcykler. Jag trodde verkligen inte att det skulle gå så här fort för oss.
Vd:n ser flera skäl till att det ändå kunnat gå så pass fort.
– Vi erbjuder en mogen plattform och att vi börjar bli ett moget bolag. Erfarenheten från Sverige gör att vi kan visa att vår plattform faktiskt fungerar. Dessutom har vi erfarenhet av att själva driva en MVNO och förstår därför verkligen kundernas behov och utmaningar.
– Tillsammans med att vi erbjuder en produkt som faktiskt är byggd för MVNO:er. Många av våra konkurrenter servrar i huvudsak de stora operatörerna och har sedan försökt anpassa lite för att serva MVNO:er och det är en ganska stor skillnad mot hur vi jobbar.
Det är ingen slump att det blivit två stora länder som plattformsbolaget valt att gå in i först.
– Det stora värdet i vår plattform är att vi har automatiserat tidigare manuella processer för operatörerna. Det handlar inte bara om selfservice för slutkunden, utan också driftsättningen, sätta upp produkter, ändra priser, aktivera samt konfigurera abonnemang och så vidare.
– Effekterna av automatiseringen blir större på marknaderna där volymerna är stora. Det gör värdet för kunden större och differentieringen för oss jämfört med våra konkurrenter blir bäst.
Är det mycket som skiljer mellan den svenska telekommarknaden och den amerikanska?
– Förvånansvärt lite. Jag trodde skillnaderna skulle vara större. Den stora skillnaden är att det i USA är mer innovativa tjänster ovanpå det traditionella, och det beror på att det är en större marknad och att spelare därför kan bli mer nischade med tydligare kundsegment.
– På en mindre marknad som den svenska blir målgruppen för liten om du segmenterar för hårt men i USA kan du nischa dig och ha ett anpassat erbjudande för en väldigt specifik målgrupp.
Samtidigt betonar Telness Tech:s vd och grundare att Sverige på många sätt ligger långt fram när det gäller it och telekom.
– Mycket av det vi ser som standard i Sverige ses som väldigt innovativt internationellt och vi kan hjälpa många andra länder med sin digitalisering. Även om vi på Telness har USP:ar på den svenska marknaden blir de tiofaldiga på många andra marknader. Det ska vi som svenska tech- och telekombolag att vara stolta över.
Planerar ni att gå in på fler marknader?
– Vi har en lyxig situation i att ha lyckats bygga något unikt och nu har vi en internationell referenscase. Trycket är högt och intresset är stort på våra tjänster internationellt.
– Samtidigt blir det en balansgång mellan att nyttja momentumet och att säkerställa att vi faktiskt lyckas hela vägen på de marknader vi redan gått in i. Du är inte klar med en marknad bara för att du landat en kund.