Breda nedgångar i kundnöjdhet inom lån och sparande

kontaktcenter Förra året minskade kundnöjdheten inom bolån rejält, och i år fortsätter trenden nedåt för de andra finansiella tjänsterna. Räntehöjningar, inflation och ekonomisk osäkerhet har slagit igenom brett vad gäller lån och sparande, enligt SKI:s senaste studie.

Breda nedgångar i kundnöjdhet inom lån och sparande

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har än en gång undersökt hur kunder upplever bolån, fastighetslån, privatlån och sparande i värdepapper. Tidigare år har studien påvisat höga kundnöjdhetsnivåer, men i år minskar index brett.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Det är klart att omvärldsfaktorer har en påverkan på kundupplevelsen i de här studierna. Inflation, räntenivåer och ekonomisk osäkerhet gör att kunderna efterfrågar mer kontakt och mer information. Vi ser att servicefrågor för branschen i stort nu har en mycket större inverkan på hur nöjda kunderna är än tidigare, säger Johan Parmler, vd på SKI, i ett pressmeddelande.

I mer oroliga tider ser SKI att image och frågor kopplat till förtroende blir viktigare, och studien om lån och sparande är inget undantag.

– När vi ställer frågor om vad som är viktigt vid val av aktör så ser vi att faktorer som image och att en aktör varit med länge i branschen kommer högre upp på listan över viktiga attribut. Att man varit kund tidigare har också ökat något. Det viktigaste vid valet är fortsatt bra service, och därefter kommer frågan kring räntor och avgifter, säger Johan Parmler.

Ett antal företag inom lån och sparande har nöjdast kunder år efter år. Det handlar om SBAB inom bolån och fastighetslån och Avanza inom sparande. Länsförsäkringar Bank får bäst betyg inom privatlån.

– Både SBAB och Avanza utmärker sig kring att det är enkelt att bli och att vara kund samt att de har bra funktionalitet kring digitala tjänster. Det är idag affärskritiska kundbehov. Enkelhet är också en anledning till Länsförsäkringar Banks höga resultat, säger Ludwig Schmidt, analytiker på SKI.

Datainsamlingen pågick under oktober och november 2023. Närmare 5 500 intervjuer har samlats in. SKI:s kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100, där index över 75 är mycket bra.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.