Bredbandstelefoni i bara mässingen

Bredbandstelefonin har en hel del kvar att bevisa innan den kan mäta sig med en vanlig telefonitjänst. Det är tydligt i Telekom idags jämförande test, där sex operatörers tjänster har kvalitetsgranskats.
Uppstickaren Alltele skulle ha tagit hem storslam om det inte var för ett irriterande eko. Teliasoneras voip är sammantaget sämst.

Bredbandstelefoni
i bara mässingen
Stefan Eriksson

Det är mycket diskussioner om kvaliteten på bredbandstelefonitjänster. Så vi ville ta reda på hur det egentligen ser ut, eller rättare sagt låter. Och det har vi gjort tillsammans med företaget Testtools som säljer den testutrustning från Minacom som har använts. Mätningarna har gett detaljerade och avslöjande fakta om voip, voice over ip, till svenska konsumenter.

Med bredbandstelefoni menar vi inte internettelefoni, där samtalet rings från en dator till en annan dator eller till det publika telenätet. Nej, här handlar det om operatörstjänster där användarna får en telefonibox att sätta mellan bredbandsjacket och den vanliga, analoga hemtelefonen för att kunna ringa ip-telefoni.

Men i några av tjänsterna används det öppna internet för delar av samtalstrafiken. Så en intressant fråga är om det påverkar kvaliteten och inte bara säkerheten?

Sex operatörer jämförs

Följande operatörers bredbandstelefoni har testats: Alltele, Bredbandsbolaget, Com Hem, Rix Telecom, Tele2 och Teliasonera. Som referens har vi ringt mot en vanlig, analog telelinje från Telia.

Mätningar gick ut på att både få fram värden på den sammantagna samtalskvaliteten och ljudkvaliteten. (Klicka på länken under ”länkar” längre ner på sidan för att se tabellerna i fullformat.)

Vi har använt metoden ”procent missnöjda kunder” för att ranka operatörerna. Där handlar det om den upplevda kvaliteten på samtalen. För låg volym, fördröjning och distorsion är problem som påverkar resultatet mycket.

Värdena räknas om enligt en modell som operatören MCI har utvecklat i USA. Resultatet visar hur stor andel av kunderna som skulle lägga på luren därför att de är missnöjda med kvaliteten. Färre än 6 procent missnöjda kunder är acceptabelt, men risken finns att de börjar klaga. Mellan 6 och 16 procent är tolerabelt, men räkna med att kunderna börjar klaga och att en del möjligen förloras. Om fler än 16 procent är missnöjda då har operatören verkligen stora bekymmer. Det anses vara oacceptabelt och risken är stor för hög kundomsättning.

Alarmerande resultat

– Men man ska tänka på att kunder i voip-nät oftast är mindre petiga och står ut med mer än kunder i det fasta nätet. Och det här sättet att mäta baseras både på pstn och voip, förklarar Mathias Björkvall, partner på Testtools och den som genomfört testerna åt Telekom idag.

Trots den brasklappen och det faktum att mätmetoden baseras på upplevelsen hos amerikanska teleanvändare, är resultaten för de svenska operatörerna i vissa fall riktigt alarmerande.

Teliasonera riskerar att förlora fler än var fjärde (27,9 procent) bredbandstelefonikund på grund av dålig kvalitet. Situationen är också illavarslande för Bredbandsbolaget, där 22,8 procent är missnöjda.

Bäst klarar sig den lilla uppstickaren Alltele, som har lika stor andel nöjda kunder som Telia i det fasta nätet (9,4 procent). Även Rix Telecom ligger bra till i jämförelsen.

Mos vqes säger mycket

Mätmetoden för andelen missnöjda kunder måste kompletteras och då främst genom två varianter av mos, mean opinion score. De visar också på den upplevda ljudkvaliteten betygssatt från 1 till 5, där 1 står för dålig och 5 utmärkt. I praktiken kan ingen få mer än 4,5 poäng och ett allmänt riktvärde som operatörerna försöker hålla är 4.0, även för voip-nät.

Mos pesq är standardiserat av ITU och innefattar bland annat distorsion och brus. Här klarar sig samtliga operatörer riktigt okej. De ligger i ett samlat fält mellan 4.04 och 3.83 poäng. Bäst är Alltele och sämst är Telias voip.

Mos vqes är utvecklat av operatören MCI och finns bara kommersiellt i Minacoms produkter. Men den tar hänsyn till fler parametrar än pesq-algorimten och har ett mer renodlat användarperspektiv. Här tar man även med eko och svag volym.

Spridningen blir större i vqes-mätningen, mellan 4,12 och 3,47 poäng. Fast operatörerna i toppen och i botten är desamma, Alltele respektive Telia.

Oacceptabelt med eko

Så varför är då inte Alltele en självklar vinnare i det här jämförande testet? Jo, därför att de hade den längsta fördröjningen i mätningarna (259 millisekunder) tillsammans med ett visst eko. Ett problem som blir riktigt störande för användaren.

– Voip-nät har alltid en viss fördröjning. Snittet i Sverige ligger på ungefär 180 millisekunder. Därför hör eko verkligen inte hemma i ett voip-nät, säger Mathias Björkvall med eftertryck.

Han påpekar samtidigt att ekoproblemen går att bli av med. Operatörerna måste bara satsa tillräckligt på ekosläckare. Tyvärr är det vanligt att de snålar och istället drar ner volymen för att dämpa ekot.

Men det är inte bara Alltele som bjuder användarna på eko, det gör även Rix Telecom, Tele2 och Telia. Bara Bredbandsbolaget och Com Hem får fullt godkänt på den punkten.

– Att döma av mätresultaten så är det Allteles kundutrustning som orsakar deras problem, konstaterar Mathias Björkvall.

Förlorade samtal

Ett annat anmärkningsvärt resultat är att Com Hems kund förlorade mer än var tionde samtal. Alla kopplades upp men 12,5 procent avbröts efter några sekunder. Rix Telecom fick avbrott i 4,2 procent av samtalen, medan resten hade ett självklart slutförande på 100 procent.

Frågan är hur Com Hem och Rix Telecom hanterar de avbrutna samtalen när de skickar räkningar till sina kunder?

Tillbaka till frågan om voip-trafik över öppna internet och hur det påverkar samtalskvaliteten. Nej, det finns inget uppenbart samband där. Bredbandsbolaget, till exempel, använder bara den egna, kontrollerade nätmiljön ända fram till kopplingen mot det publika telenätet. Ändå har de stora problem med vissa delar av tjänsten.

Tele2s bredbandstelefoni nyttjar öppna internet, ändå klarar den sig ganska bra i den här jämförelsen. Men vid extrem trafikbelastning på internet kan det så klart bli problem.

En kanske viktigare faktor är vilken kundutrsutning som operatörerna skickar ut. Det kan uppstå mycket bekymmer när media gatewayen ska överbrygga gapet mellan ip-världen och den analoga världen.

Fakta

Så här gjorde vi

Mätningarna har gjorts med Minacoms utrustning Power Probe 6000 kopplad till servern Direct Quality R7. Den har ringt upp en PP30-dosa ute hos varje operatör, som hade installerats i respektive kundutrustning där den analoga telefonen normalt skulle ha suttit. Alla testsamtalen gjordes via en vanlig, analog telelinje från Teliasonera.

Testsamtalen består av en automatiserad sekvens på 45 sekunder. Rutinen ser ut så här: Power Probe 6000 ringer upp och mäter hur lång tid det tar att få svar. Därefter skickas ekoping följt av en talsekvens som upprepas två gånger. Den baseras på ljud från världens alla språk. Därefter sänds faxtoner följda av dtmf-toner och tre pulser för att mäta fördröjningen genom hela nätet (roundtrip delay). Samtalet avslutas. Då har Power Probe-utrustningen samlat in ett 60-tal mätvärden.

Vi genomförde ett 30-tal samtal till varje operatör vid olika tider på dagen.

(Klicka på länken under ”länkar” längre ner på sidan för att se tabellerna i fullformat.)

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.