Bris skaffar chattbot

AI En chattbot som svarar på frågor ska bli en ny kontaktväg för barn och unga som behöver stöd. Bris lanserar nu sin egen chattbot, Brisbot.

Bris skaffar chattbot

Brisboten ersätter inte samtalen med kuratorer, utan är mer som ett komplement. Via messengerappar som Kik och Facebook Messenger kan barn och unga ställa frågor till Brisbot utifrån förvalda alternativ och få svar som formulerats av Bris egna kuratorer.

Tanken är dels att Brisbot ska kunna vara ett komplement i de lägen då det är väntetid för att nå fram, dels att Brisbot är ett alternativ med lägre tröskel för de som kanske drar sig för att ta kontakt med Bris.

– Nu får vi chansen att nå barn och unga som inte vill eller kan ta kontakt med en kurator. När barn och unga börjar sätta ord på tankar, erfarenheter och frågor kan de också börja formulera sitt behov av stöd och hjälp. Kan Brisbot hjälpa bara ett barn i det så har den uppfyllt sitt syfte. Boten kommer alltid att hänvisa till oss vid allvarliga frågor, och förhoppningsvis kan den på så sätt bli en knuff i rätt riktning för de som behöver stöd från Bris, säger Sara André, kurator i Bris stödverksamhet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.