Rickhard Broman har flera gånger hjälpt Telekom idags läsare med expertråd om upphandling. På senaste Connect-konferensen i november var han också med som talare i samma ämne utifrån sina erfarenheter som ansvarig för Telias affärer med offentlig sektor i södra Sverige.
Broman växlar upp på Telia: Nu ska vi accelerera den digitala transformationen inom offentlig sektor
Karriär Rickhard Broman tar ett kliv uppåt i Telias organisation. Nu blir han ansvarig för offentlig sektor som säljdirektör. Han ser fram emot att utveckla telekomjättens strategi.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Strax före jul berättade Telia-profilen på Linkedin att han fått ett nytt uppdrag. Rickhard Broman blir säljdirektör med ansvar för offentlig sektor på telekom-jätten.
Grattis till nya jobbet. Hur känns det?
– Det känns riktigt inspirerande, det nya förtroendet öppnar upp nya möjligheter för mig att utveckla den strategiska inriktningen ytterligare på Telia för offentlig sektor i Sverige.
Vad blir viktigt i din nya position?
– Det finns så klart flera viktiga delar i uppdraget som jag kommer att fokusera på, och utifrån våra kunder så handlar det primärt om att accelerera den digitala transformationen inom offentlig sektor. Telia ska fortsatt vara det naturliga valet av telekompartner, säger han och fortsätter:
– För min del så handlar det om att både jag och vårt team fortsätter utvecklas och skapar en ännu djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter ny teknik skapar för myndigheter, regioner och kommuner, och vilka krav det ställer på nya typer av kommunikationslösningar. Just nu bygger vi ett nationellt 5g-nät och vi ser hur intresset för till exempel IoT, dedikerade nät och säkerhetstjänster ökar. Det handlar om att både kunna koppla upp verksamhetskritiska system, säkra kommunikation till molntjänster och samla in data från en stor mängd sensorer i tex bussar, fastigheter och från medicinteknisk utrustning. Här kan vi och vårt dotterbolag Cygate leverera en helhetslösning och guida kunderna till rätt lösning.
Vad ska offentlig sektor förvänta sig av Telia 2022?
– Vi kommer att fortsätta att vara samhällsbyggaren och leverera säkra, robusta och rådiga kommunikationslösningar som skapar bättre upplevelse och tydlig kundnytta. Under 2022 kommer vi att fortsätta att utmana marknaden och det kommer att märkas under året att vi nu tar nästa kliv på vår resa.