För att certifieras enligt den nya standarden måste ett headset uppfylla höga krav när det gäller användarvänlighet, miljö, strålning och energiförbrukning.
– Vi på Plantronics är självklart mycket stolta över den kvalitetsstämpel som TCO-märkningen innebär. Under 2007 kommer alla våra produkter genomgå tester för TCO-certifiering, säger Phillip Van Houtte, Managing Director för Plantronics.
Certifieringen för fyra stycken headset-modeller – totalt certifieras 39 headsets ur de fyra olika grupperna – togs emot på Cebit-mässan.
Marknaden för headset ökar kraftigt. I Sverige finns det, enligt call center-branschens uppskattningar, omkring 100 000 personer som i sitt arbete är beroende av headset. Det blir även allt vanligare att arbeta mobilt när företag går över till trådlös kommunikation via headset. Därför blev det viktigt med en kvalitets- och miljömärkning.
Plantronics produkter som från och med mars är TCO-märkta är det nya headsetet SupraPlus Digital och VistaPlus-adaptern samt hela SupraPlus-familjen, CS60, Audio 910, Voyager 510 och Discovery 665.