Cellip erbjuder Enterprise Voice som molntjänst

Telefoni Cellip agerar återigen pionjärer i att erbjuda tjänster kring Microsoft Lync. Med Lync 365 Telefoni går det att få telefoni till Office 365. Men även kunder med egna eller hostade installationer omfattas.

Cellip är en av få operatörer i världen som kan sälja sip-trunkar med tls-kryptering som är certifierade för Enterprise Voice i Lync. Nu tar de ett rejält kliv vidare och utökar erbjudandet baserat på de möjligheter som har öppnats i Lync 2013-releasen.

I praktiken handlar det om hostad så kallad edge-server. Men för kunderna innebär det en uppsättning olika alternativ.

Flera varianter

Tjänsten Lync Telefoni 365 är den enklare varianten, som ger tillgång till telefonifunktionerna i Lync, chatt och punkt till punkt-video. Priset för den startar på 129 kronor per användare och månad, men blir lägre vid större volymer. Från 51 användare och uppåt betalar man 79 kronor.

Lync 365 Telefoni Enterprise innehåller även konferensfunktionerna – ljud, video och webb – och skrivbordsdelning. Det kostar från 159 kronor per användare och månad, ner till 109 kronor med motsvarande volymrabatt.

Det kan också bli rabatt för de kunder som redan har licenser för Lync. Den som exempelvis har Office 365 prisplan fyra får 67 kronor i rabatt per användare på paketet Lync 365 Telefoni Enterprise. Trafikpriserna är inte inkluderade i Cellips paket med abonnemnag och Lync-licenser, de tillkommer enligt prisplanen Företag extra.

Det företag som inte har en egen Exchange-server kan välja till Exchange Online för 28 kronor i månaden per användare. Sammanfattningsvis så ska det i Cellips Lync-erbjudanden faktiskt inte spela någon roll om kunderna redan har egna Lync-installationer, köper en hostad plattform eller har valt Office 365. Nu går det att lägga till telefonin som en tjänst i alla olika scenarier.

”Bättre än Telepo”

– Detta stärker oss i vårt erbjudande till kunder som vill flytta in i molnet och för de som är sugna på Lync, där vi integrerar med Microsofts Office 365-lösningar, säger Esko Airas, vd på Cellip.

Han trycker på det faktum att kunderna får ordentligt funktionsrika och användbara tjänster i de nya Lync-paketeringarna.

– De får betydligt mer än i de Telepo-baserade tjänster som verkar sälja ganska bra. Vår molntjänst gör det också möjligt att köpa till avancerade callcenter och telefonistfunktioner från ledande tredjepartsleverantörer som uppfyller även de största företagens krav, säger Esko Airas.

De kunder som inte vill gå hela vägen och ringa via den mobila Lync-klienten kan lägga till mex-anknytningar.

”Driver marknaden”

– Cellip har verkligen visat att det går att förena Microsoft molntjänster och egna molntjänster och därmed få ett bra och skräddarsytt erbjudande till kunderna. Cellip kommer att driva på marknaden då det blir enkelt att prova Microsoft Lync gratis genom Cellip tjänst Lync 365 Telefoni, säger Emilie Ekblad som är produktchef för Lync på Microsoft.

Hon betonar också att Cellips Lync 365 Telefoni passar bra för de Microsoft-partners som idag levererar Exchange-lösningar, då det är enkelt att öka affären hos kunderna genom att lägga till telefonitjänsten.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.