Microsofts lansering tidigare i år av tilläggstjänsten PBX Connect som ger möjlighet att utöka Skype for Business i Office 365 med telefoni har ännu inte gett något större avtryck i Sverige. Inte så konstigt med tanke på att det ur en svenskt synvinkel handlar om en väldigt basal växeltjänst och att man dessutom måste ha nästan lika mycket av lösningen kundplacerad som om man hade en full installation av Skype for Business.
Men nu har den svenska operatören Cellip lanserat tjänsten Cellip PBX Connect som ser ut att göra upplägget med telefoni via Office 365 mer attraktivt. Dels handlar det om en helt hostad tjänst och man slipper därmed kundplacerad utrustning och dels har Cellip kopplat ihop PBX Connect-upplägget med sin egen ip-centrexplattform. Det senare innebär att man via Cellip får tillgång till många av de telefonifunktioner som saknas i Office 365, däribland ivr och svarsgrupper.
Mest för större företag
Tyvärr är det i dagsläget ingen lösning som passar de mindre företagen vilka annars skulle kunna vara intresserade av en helhetslösning i Office 365. Orsaken är att man måste ha minst licensnivån E3+ eller E5 från Microsoft vilket vanligtvis blir för dyrt. Cellip själva räknar med att lösningen passar företag med minst 200 anknytningar. Ytterligare en baksida av Cellip PBX Connect är att man ännu inte kan få integration av mobila anknytningar. Vill man ha det får man istället titta på operatörens tjänst Lync 365 Telefoni där Cellip själva hostar hela Lync-plattformen.
Cellip PBX Connect säljs tillsvidare som en accessform på samma sätt som en sip-trunk vilket innebär att man köper kapacitet för antal samtidiga samtal, inte antalet användare.