Cellnex ordnar mobil-täckning inomhus i Bauhaus-varuhus

Mobilnät Spanska Cellnex jobbar på att få större spridning i Europa. Staffan Lindbäck leder den svenska verksamheten där man nyligen inlett ett samarbete med byggvaruhus-kedjan Bauhaus för att ge dem inomhustäckning i mobilnäten i två butiker.

Cellnex ordnar mobil-täckning inomhus i Bauhaus-varuhus

Telekom idag ringde upp Staffan Lindbäck för en intervju.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Vad är det ni ska göra med Bauhaus?

– Vi på Cellnex är en neutral infrastruktur-operatör som bygger lösningar för fler aktörer, till exempel alla operatörer som vi gjort nu för Bauhaus. Vi har ett ramavtal med dem och har startat med två butiker; en i Löddeköpinge och en i Sundsvall där vi bygger upp ett gemensamt inomhus-antennsystem som alla operatörer kan ansluta sig till, säger Staffan Lindbäck som är vd på Cellnex Sweden.

Vad är utmaningen i det, är det tekniken eller att få med sig alla operatörer på tåget?

– Det är klart att det är en teknisk utmaning, men det här är beprövad teknik så den utmaningen är hanterbar, säger han och fortsätter:

– Den svåra utmaningen är att förklara och förankra den här modellen hos alla aktörer som behöver vara delaktiga. I ett sådant här projekt som det med Bauhaus så måste ju både varuhuskedjan och samtliga fyra stora operatörer tycka att det här är en bra lösning. Men det underlättar ju att vi har en bra affärsrelation med alla operatörer i andra sammanhang där vi pratar med varandra nästan varje dag.

Vad är utmaningen i det då?

– Det gäller för oss att vara tydliga i att vi inte bara levererar ett antenn-system här utan vi är en industriell aktör som har förmågan att drifta, övervaka och supportera de här systemen också. Precis på samma sätt som operatörerna gör i sina nät.

Funkar det lite som att får man med sig en så får man med sig de andra också?

– Jag vet inte om det är så, men det ligger ju i allas intresse att deras kunder ska ha en bra upplevelse av sitt mobilabonnemang även i ställen där det tidigare varit dålig inomhustäckning som i till exempel ett varuhus, sportarena eller på kontoret som är andra områden där vi tror att tekniken kommer att fortsätta att utvecklas framåt.

Vi kommer tillbaka till andra områden för tekniken. Hur fungerar det tekniskt att ansluta sig till ert antenn-system?

– Det finns lite olika möjligheter där vi tar fram det bästa alternativet för just varje fall. Det kan vara direkt från makronätet eller så tar operatören fram dedikerade resurser för den här anslutningen. Operatörerna ansluter sedan till vårt antennsystem och för slutanvändaren i Bauhaus varuhus är det som att operatörens nät fortsätter in i butiken och de kan bara fortsätta att använda Bauhaus olika mobila tjänster direkt i sina telefoner, säger han och fortsätter:

– Sen är det inte så stor skillnad om det är 4g eller 5g. 5g ligger på frekvenser som har lite svårare att ta sig fram så kanske att vår lösning därför ser lite annorlunda ut, men för operatören blir det ingen skillnad egentligen.

Vad vill era kunder ha för mobilnäts-generation?

– Normalt så vill man ju ha både 4g och 5g. Fortfarande har ju 5g-utbyggnaden ett tag kvar innan den är färdig så jag tror att 5g-intresset bara kommer att bli större framöver.

Tillbaka till andra intressanta områden än byggvaruhus. Vilka områden skulle kunna förbättra inomhustäckningen med en sådan här lösning?

– Vi ser ju ett stort intresse från liknande kunder som Bauhaus så där tror vi på bra utveckling för de ställen som har betallösningar eller appar som de vill att kunderna ska kunna använda. Många av dem har ju wifi-system idag, men det är inte så många av deras kunder som använder de lösningarna på grund av att det kan vara lite krångligt att logga in eller att man inte känner sig helt säker med säkerheten i systemet.

– Annars så tror vi stenhårt på fotbolls- och hockeyarenor, kontorsbyggnader eller gallerior. Egentligen borde alla lite större kommersiella byggnader som inte har tillräcklig bra täckning från nätet utomhus vilja ha det här. Vi har också flera fastighetsägare som hört av sig med intresse för sina bostadshus där det kan vara ett mervärde att ha bra täckning.

Ni har ju flera konkurrenter som också vill förbättra inomhustäckning för 4g och 5g. Vad skiljer er från konkurrenterna?

– I grunden säljer vi alla samma typ av lösningar och har ungefär samma relationer med operatörerna. Det som kan skilja exempelvis är kanske kapaciteten att förvalta, drifta och underhålla lösningen. Vi tror att vi också har en väldigt bra långsiktighet i vår affär som sticker ut.

Hur stor tror du att den här marknaden kommer att vara om två till tre år?

– Det finns en hel del faktorer som driver på marknaden framåt. 5g-utbyggnaden, 3g-avvecklingen och byggandet av allt mer energieffektiva byggnader. Samtidigt så är det en del av digitaliseringen att allt fler efterfrågar bättre och snabbare mobilnät för att kunna använda de digitala tjänsterna när man vill. Jag tror på att en snabb tillväxt för hela marknaden och för oss på Cellnex.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.