Är din chattbot förenlig med GDPR? Här är testet som ger besked

kontaktcenter Företaget Cyara har tagit fram ett gratistest som kontrollerar om känsliga data riskerar att läcka från automatiserade kanaler, som en chattbot, i kontaktcentret.

Är din chattbot förenlig med GDPR? Här är testet som ger besked

Det kan bli riktigt kostsamt för företag som inte lyckas leva upp till de dataskyddsregler som finns i GDPR och andra regelverk. Under 2021 dömde EU:s dataskyddsmyndigheter ut sanktionsavgifter till ett värde på elva miljarder kronor, vilket är sju gånger mer än under 2020.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

I dag talas det mycket om chattbotar och konversationell ai som en allt viktigare komponent i kontaktcentret, men många företag glömmer kanske bort att det kan leda till ökade risker när det gäller brott mot riktlinjerna i GDPR. Kunder som kommunicerar med en chattbot kan lämna ifrån sig känsliga personuppgifter och det gäller att dessa hanteras på ett korrekt sätt.

Gratistest sätter chattboten på prov

Men det finns åtgärder att vidta. En av dessa är att testa chattboten med hjälp av verktyget Cyara Botium som är gratis att använda, men som endast kan hantera språken engelska och tyska i dagsläget, vilket CX Today rapporterar om.

Det är så klart också viktigt att ställa frågor om dataskyddslagstiftning till din chattbotleverantör. I vissa fall kan dataskyddslagstiftningen exempelvis sätta stopp för inloggade användare i chattboten. Du kan läsa mer om vad som är viktigt att tänka på när du upphandlar en chattbot i Telekom idags guide från i våras.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.