Det kan bli riktigt kostsamt för företag som inte lyckas leva upp till de dataskyddsregler som finns i GDPR och andra regelverk. Under 2021 dömde EU:s dataskyddsmyndigheter ut sanktionsavgifter till ett värde på elva miljarder kronor, vilket är sju gånger mer än under 2020.
Är din chattbot förenlig med GDPR? Här är testet som ger besked
kontaktcenter Företaget Cyara har tagit fram ett gratistest som kontrollerar om känsliga data riskerar att läcka från automatiserade kanaler, som en chattbot, i kontaktcentret.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
I dag talas det mycket om chattbotar och konversationell ai som en allt viktigare komponent i kontaktcentret, men många företag glömmer kanske bort att det kan leda till ökade risker när det gäller brott mot riktlinjerna i GDPR. Kunder som kommunicerar med en chattbot kan lämna ifrån sig känsliga personuppgifter och det gäller att dessa hanteras på ett korrekt sätt.
Gratistest sätter chattboten på prov
Men det finns åtgärder att vidta. En av dessa är att testa chattboten med hjälp av verktyget Cyara Botium som är gratis att använda, men som endast kan hantera språken engelska och tyska i dagsläget, vilket CX Today rapporterar om.
Det är så klart också viktigt att ställa frågor om dataskyddslagstiftning till din chattbotleverantör. I vissa fall kan dataskyddslagstiftningen exempelvis sätta stopp för inloggade användare i chattboten. Du kan läsa mer om vad som är viktigt att tänka på när du upphandlar en chattbot i Telekom idags guide från i våras.