Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Chefredaktören listar: 2020 års 15 viktigaste artiklar

Lista Corona har påskyndat utvecklingen mot ett mer digitalt arbetsliv. Här listar Telekom idags chefredaktör Kalle Anrell 15 av årets viktigaste artiklar som redaktionen har producerat.

Chefredaktören listar: 2020 års 15 viktigaste artiklar

Allt handlar inte om övergången till arbete oavsett var vi befinner oss. Andra viktiga trender som redaktionen skrivit om under detta år är artificiell intelligens, 5g, wifi6, Internet of Things samt ganska många jobb-byten.

Totalt har det blivit 485 artiklar som har publicerats här på telekomidag.se. Av dessa har Kalle Anrell valt ut 15 som gett läsarna nya intryck och bra stöd för att göra rätt val på jobbet; allt för att följa tidningens motto att göra läsarna vassare på sin jobb.

15. Telias expert: Så skyddar ni er när många jobbar hemifrån
När Corona slog till blev it-avdelningarna tvingade att ta tag i en del nya säkerhetsproblem. Fredrik Börjesson på Telia Cygate berättade hur man kan tänka.

14. Tre ökade kreativiteten på distans med spelifiering
Helena Körberg och Beata Padlo på Tre drog igång ett projekt med en av it-avdelningarna för att se till att kreativiteten inte försvann när alla började jobba hemifrån i våras.

13. Vi testar Polys bordstelefon light för mobila användare
De flesta produkter vi testar är uppgraderingar av tidigare generationer. I slutet av förra året tog Poly fram en docka som förvandlar mobilen till en bordstelefon med en del av funktionerna vi normalt sett ser hos bordstelefonerna. En intressant produkt som det ska bli spännande att följa de kommande åren.

12. Guide: Det här är fördelarna med Wifi 6
Den nya wifi-generationen började under året komma allt mer i verkligheten. Den ska vara snabbare, effektivare och ha bättre prestanda. I början av året gjorde vi en guide för att förklara vad användarna kan förvänta sig.

11. Telias konvertering och respons ökade drastiskt i testet av RBM
På Connect20 berättade Fredrik Lemming om en pilot som Telia gjort med en ny kanal i kontaktcentret – en variant av ett rikt meddelande där utskickaren får mer information om hur mottagaren reagerar.

10. IoT i kontaktcentret är win-win för kund och agent
Möjligheten att ta in information till kontaktcentret genom uppkopplade prylar är spännande. Vi lyssnade med tre experter om var utvecklingen är på väg – och de var överens om att det är på g.

9. Guide: Så bör globala företag lägga upp sin telefoni
Med ett stort genombrott för Teams och andra samarbetsplattformar under året så skulle det kunna vara allt mer intressant att lägga sin telefoni i samma lösning. Experterna menar att det är ett val som man behöver tänka igenom noga.

8. Telia: Googles ai för kontaktcenter passade oss som ”handen i handsken”
Google CCAI har spännande funktioner för kontaktcentret och sökjätten samarbetar med flera leverantörer globalt. Under året ingick man ett partnerskap med Telia. Mathias Johansson på operatören berättade om fördelarna.

7. Gartner om 5g-stoppet: ”Tappar anseende – men inget stort kommersiellt problem”
Slutet på året skulle handla om 5g-auktionen, men istället hamnade fokus på stoppet för Huawei och ZTE att få leverera till 5g-nätet efter PTS beslut. Vi pratade med mängder av experter kring konsekvenserna av en eventuell försening. Leif-Olof Wallin på Gartner gav nya insikter.

6. Guide: Så väljer du rätt headset till företaget
När alla skulle jobba hemifrån fick företagen snabbt utrusta hemmen med massor av nyinköpta headsets. Vi tog hjälp av experterna på Poly, Jabra och Triada för att ge råd om hur man ska tänka när man köper in många headsets samtidigt.

5. Proffsen ger det smartaste sättet att använda ai i kontaktcentret
Artificiell intelligens kan hjälpa agenterna i kontaktcentret på mängder av sätt; ta hand om kunder direkt i enkla ärenden, samla in uppgifter eller stötta agenterna med förslag till svar. Här lyssnade vi med experter på tre stora leverantörer om deras tips på var ai gör mest nytta.

Fredrik Östbye, Grundfos.

4. Fredrik Östbye: Viktigaste trenderna inom IoT
Fredrik Östbye är en av världens viktigaste tänkare kring IoT. Sedan några år leder han utvecklingen hos danska pumptillverkaren Grundfos som är inne i en digital omställning. Vi checkade av Fredrik Östbyes tankar om vart Internet of Things är på väg.

3. Tre experter: Så ska du tänka med Teams-telefoni
Under corona-året har Teams-användningen ökat rejält. Därmed finns det ett intresse för att koppla hela sin telefoni-lösning till Microsofts plattform – men hur gör man det på bästa sätt? Vi kollade med branschen.

2. Här är 2020:s unika genomgång av alla plattformar för kontaktcenter
Treårs-jubileum för en av de stora snackisarna i kontaktcenter-världen. Här får man veta vad som skiljer de olika leverantörernas lösningar åt. I år fick vi med rekordmånga plattformar från 13 leverantörer.

1. Läsarnas slutsats: Det här är viktigt med telefoni
I början av året tog vi hjälp av er, våra viktiga läsare, för att kunna berätta om vad ni tycker är viktigt med telefoni idag. Här är vår sammanställning, tillsammans med kommentarer från fler experter hos leverantörer och operatörer.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!