Chokat i mobilnäten

Den ökade användningen av appar, video och surf i mobilen har orsakat en kvalitetskris i mobilnäten. Nu hotar konkurrensen om nätkapacitet lamslå företags kritiska affärsapplikationer.

Chokat i mobilnäten

Enligt PTS rapport ”Svensk telemarknad – första halvåret 2011” skickades och togs det emot totalt 42 300 terabyte data i mobilnäten. Det är nästan dubbelt så mycket som samma period i fjol då den mobila datatrafiken uppgick till 21 991 terabyte.

Även antalet mobilsurfare har ökat kraftigt. Den sista juni 2011 fanns det nästan 2,3 miljoner abonnemang där minst 1 gigabyte datatrafik ingick eller köptes till. För ett år sedan var motsvarande siffra knappt 800 000. Det betyder att denna typ av abonnemang har ökat med hela 185 procent.

Allvarlig risk

Enligt Fredrik Lundberg, vd på svenska Tail-f Systems, tycks mobiloperatörerna mer eller mindre ha tagits på sängen av den chockartade ökningen. Och trängseln i mobilnäten lär knappast minska när maskin-till-maskin-kommunikationen kommer igång på allvar.

Samtidigt förväntas verksamhetskritiska tjänster som orderhantering och kundregister fungera, utan att drunkna i ett hav av Youtube-klipp och Wordfeud-kamper. Något som redan nu är tveksamt.

– För egen del kan jag inte längre jobba med rimlig kapacitet på pendeltåget till Stockholm. Om man inte kan lita på nätet riskerar det att allvarligt hämma övergången till och effektiviseringen av ett mobilt arbetssätt för företagsanvändare, menar Fredrik Lundberg.

Backhaul en utmaning

Han påpekar att framför allt mobile backhaul är en rejäl huvudvärk för operatörer idag. Behovet av kapacitet växlar nämligen inte bara över längre tidsrymder, utan också från morgon till kväll, från innerstad till ytterområden.

– Som operatör är det en stor utmaning att ändra inställningar hela tiden. Både att hinna med att göra det och att hitta ett sätt som inte är oöverstigligt dyrt. För även om trafiken växer lavinartat så gör inte intäkterna det i samma takt, hävdar Fredrik Lundberg.

I detta ligger även allvarliga säkerhetsrisker. På Tail-f Systems konstaterar man att somliga operatörer ibland inte vågar rätta upptäckta säkerhetsbrister i routrar och switchar av rädsla för att något ska sluta fungera.

Måste investera mera

Manuella processer tar dessutom ofta tid och den mänskliga faktorn kan ställa till det. Om tjänsten efter parameterförändringen inte fungerar eller med nedsatt kapacitet får man ännu fler köer och än mer upprörda kunder.

– Ändå måste de hänga med. De behöver ha förmågan att hantera konfigureringen av näten på ett smidigt sätt. Därför märker vi just nu ett stort intresse hos operatörerna efter automatiserade lösningar som kan få ner både kostnader och komplexitet, säger Fredrik Lundberg.

Enligt honom har jättarna på grund av utvecklingen inte bara tvingats till investeringar i att öka nätutbyggnaden tidigare än de förut trodde. Vi kommer också att få se mer av mobile offload i form av wifi – och en påskyndad utbyggnad av lte.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.