Cisco: Här är ai:n vi har laddat samarbetet med senaste året

Artificiell intelligens Ai var den akronym som användes överlägset mest under Cisco Live i Las Vegas. Med hjälp av Ciscos experter grottar vi ned oss i vad ai kan hjälpa oss med under möten – nu och i framtiden.

Cisco: Här är ai:n vi har laddat samarbetet med senaste året
Foto: Cisco

Alla samarbetsplattformar fylls med ai-funktioner. Det presenteras nya möjligheter varje vecka. Men vad händer hos en av världens största på området. Under Cisco Live satte vi oss ner med Anurag Dhingra, teknikchef på Cisco Collaboration för att prata om ai för att förbättra samarbetet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Vilka tycker du är de viktigaste uppdateringarna som Cisco har gjort i samarbetsplattformen det senaste året?

– Det lär inte komma som någon överraskning, men vi har jobbat ganska mycket med ai i hela företaget. Vi har utvecklat en Ai-assistent som varit tillgänglig för utvalda och i beta i flera månader. Den har några ganska intressanta lösningar som att sammanfatta konversationer i chattar och möten, säger Anurag Dhingra och fortsätter:

– Men vi gjorde en undersökning med de kunder som använt Ai-assistenten i många månader. De berättar att det för över 80 procent av dem har sparat arbetstid med tjänsten. Det är väldigt tillfredsställande för oss.

Han berättar också om framsteg i själva mötesupplevelsen där Cisco jobbat för att rensa bort distraktioner från mötena. Det har gjorts uppdateringar både i mjuk- och hårdvara.

Berätta mer om hur ni använder ai i mötesupplevelsen i era produkter och tjänster!

– Om vi börjar med ljudsidan så har vi förmågan att ta bort alla ljud utom ditt ljud. Jag vet att flera leverantörer i branschen hävdar att de har haft det länge, men vi har tagit det ett steg längre.

– I den här miljön vi är i (ett stort rum med många små möten vid runda bord) med många människor runt oss. Deras röster är inte riktigt buller. Men om du och jag var i ett möte just nu så vill vi inte ha dem i vårt möte. Vi har skapat röst- och röstrelationsteknik där mötesdeltagarna bara hör dig. Men om du vill ha med de andra här i mötet, så kan du ändra läget i mötet och då hörs deras röster också.

Cisco håller också på att utveckla en egen audio-codec eftersom man tycker att de som finns på marknaden togs fram för länge sedan. Den nya ska kunna hantera större packet-förluster och ända leverera ett fint ljud.

Vad gör ni med ai och videon då?

– Det vi har gjort i år är att vi börjat med superupplösning så att du slipper lågupplöst video om du har låg bandbredd. Vi kan skala upp det intelligent. Många konferensrum har börjat få flera kameror nu och det finns ai som plockar rätt vinkel från rätt kamera och sensor för att skapa en bättre upplevelse.

Anurag Dhingra blir lite tyst och tänker efter. Sen säger han:

– En annan ai-förmåga som jag vill lyfta fram som vi släpper nu är att vår transkriberings-förmåga i mötet som kan förstå mänskligt tal och språk, också kommer att kunna förstå branschspecifika termer eller akronymer eller företagsjargongen. Det löser vi genom möjligheten att lägga till anpassade ordböcker.

Ai-utvecklingen är väldigt snabb nu. Men om du ser ett år framåt – vad vill ni uppnå och ge kunderna?

– Tidigare ville man gärna spå tio år i förväg. Nu känns det nästan som att till och med att förutse ett år i förväg är svårt. Jag är väldigt exalterad över att vi kommer att gå från mycket textbaserad ai över till modeller som börjar bli multimodala så att de kan ta ljud, video, text och bild och utveckla förståelseinsikter ur det. Jag tror att det kommer att förbättra livet för moderna tjänstemän, arbetare och kontaktcenteragenter. AI kommer också att kännas mer bekväm för konsumenter att interagera med. Under nästa år blir nivån så bra att det kommer bli en större acceptans för ai-agenter som ger bättre svar och faktiskt förstår din avsikt med kontakten.

Är det något du ser hos era konkurrenter som ni skulle kunna plocka upp?

– I vårt område lär vi ständigt av varandra och med dagens takt kommer du antagligen inte ha mer än några veckor innan konkurrenterna har lyckats skapa samma funktion. Vi drivs inte så mycket av vad våra konkurrenter gör utan vi har en nordstjärna som vi styr emot. Hur skapar vi upplevelser som optimerar upplevelsen för dig? Och som inte bara är spännande artefakter.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.