Följ utvecklingen i Cisco Live 2024-bloggen här. Nya inlägg hamnar automatiskt högst upp.
Allt mer AI i Ciscos Webex-kontaktcenterlösning
5 juni 9.35 lokal tid
Jeetu Patel är ofta med i den här bloggen. Han är ansvarig för Ciscos samarbets-lösningar och säkerhet och på dagens keynote gick han igenom flera nyheter i Webex-plattformen.
Allt mer handlar om att utnyttja AI:s möjligheter att skapa bättre samarbete mellan medarbetare, bättre kundservice och en smidigare upplevelse för it-avdelningen med att hålla enheter uppdaterade.
- Cisco vill förbättra samarbetsupplevelsen på kontoren nu när allt fler återvänder till kontoret runt om i världen. Cisco lanserar nu konceptet Distance Zero.
- Webex Contact Center kan nu använda alla AI-funktioner som finns i vanliga Webex-möten. Där automatisk transkribering av röst och översättning mellan många språk är de viktigaste.
Målet är att kunna eliminera alla köer till första linjens-support – och se till att kunderna inte behöver upprepa det de säger vid ett kanalbyte.
AI:n kan också hjälpa till med att koppla till en agent med rätt kompetens om AI:n inte kan lösa problemet. - Möjligheterna att managera Cisco-enheter på distans utökas i Control Hub. Cisco har också byggt in Thousandeyes förmåga att skapa en större visibilitet om var problemen finns i rim eller enheter.
Det här gör Ciscos nya säkerhetslösning Hypershield
5 juni 9.05 lokal tid
Tidigare i våras presenterade Cisco en ny säkerhetslösning med namnet Hypershield. Cisco säger att den kommer att förändra branschen genom att den hanterar intrångsförsök och uppdateringar på ett nytt sätt.
I augusti kommer den till marknaden och under en paneldebatt igår berättade Cisco att intresset redan är enormt. På dagens keynote gick Tom Gillis, SVP på Ciscos säkerhetsenhet, igenom vad som är speciellt med Hypershield-lösningen.
Han säger att den traditionella metoden isolerar datan, vilket försvårar diagnosen av problemet. Hypershield ska istället samla in och samköra data från olika källor – och därigenom förbättra verksamhetens digitala motståndskraft.
Tom Gillis lyfter fram tre viktiga funktioner i Hypershield:
- Autonom segmentering. Med hjälp av AI kan Hypershield dynamiskt skapa och justera segmenteringspolicyer, vilket förbättrar säkerheten genom att isolera olika delar av applikationen.
- Distribuerat skydd. Systemet skyddar automatiskt sårbarheter och sätter en ”sköld” över sårbarheten medan den uppdateras i bakgrunden.
- Mjuk AI-uppdatering. Med hjälp av lokal AI görs kontroller av mjukvaruuppdateringar och policyändringar innan de automatiskt körs ut när de godkänts av AI:n. Övergången kan därmed hanteras utan att störa produktionsmiljön.
Sammanfattning dag 1: Mycket om AI och säkerhet
4 juni 17.40 lokal tid.
Efter tidig frukost 6.30 blev det en snabb promenad till Michelob Ultra Arena där Chuck Robbins inledde Cisco Live. Han väntade med att ha med ordet AI till fjärde bilden i sin presentation, men därefter har AI och säkerhet varit de största snackisarna dag 1 i Las Vegas.
I presentation efter presentation har de kopplats samman eftersom cyber-brottslingarna använder allt mer av den hajpade tekniken för att attackera. Med generativ AI hoppas Cisco att vågskålen kommer tippa över till försvararnas sida.
Att båda sidor ser möjligheter är inte konstigt – AI kommer garanterat förändra samhället enormt mycket de kommande åren. Tydligt är i alla fall att världens teknikjättar bestämt sig för att samarbeta för att ge den goda sidan en bättre chans att vinna striden om säkerheten. Under sin keynote i morse presenterade säkerhets-bossen Jeetu Patel två nya samarbeten mellan Cisco och två av de fem stora Hyperscaler-bolagen.
Microsoft och Cisco går in i ett partnerskap för att skydda data och Cisco och Google om en säkrare browser för företag i Chrome.
I morgon flyttar vi fokus till smart samarbete och det moderna arbetslivet. På återseende då.
Cisco-chefen Jeetu Patel: Låt AI-agenter ta över all första linjen-support
4 juni 11.43 lokal tid.
På en frågestund med de högsta Cisco-cheferna kom Jeetu Patel, ansvarig för Ciscos samarbets-lösningar och säkerhet, in på ämnet AI i kontaktcentret.
– Vi har enorma möjligheter framför oss med kontaktcenter och vad vi kan göra med varje första linjens samtal. Varje mänsklig interaktion borde hanteras av en virtuell AI-agent. Det är möjligt för att AI-agenterna inte längre låter som robotar. De låter faktiskt väldigt mänskliga och du kan avbryta dem eller kasta oväntade frågor till dem. Med generativ AI blir det här möjligt nu.
Jonathan Davidson, ansvarig för nätverksenheten, fyller i:
– Det gäller inte bara samtal utan hela kontaktcenterverksamheten. Jag kan exemplifiera med min bror, som inte är en teknolog. Jag skickar ett meddelande till honom och han ringer tillbaka. Vi kan möjliggöra många fler sätt till kontakt genom att ge kunderna det gränssnitt som de vill ha.
Chuck Robbins: AI kom först på fjärde sliden
4 juni 10.05 lokal tid.
Chuck Robbins inleder Cisco Live 2024 i Las Vegas med att adressera de utmaningar som kommer med dagens snabba teknik-utveckling. Han berättar att Cisco har spenderat sex månader med att lyssna på kundernas behov och har därefter utvecklat lösningar för att modernisera nät-infrastrukturen, hantera stora säkerhets-utmaningar och utveckla företagets samarbetsverktyg.
Det största fokuset satte han på säkerhetsfrågan. Han menar, precis som många andra företagsledare för världens största företag, att det är en av de största utmaningarna i den allt mer hyperdistribuerade världen.
– Vi kommer att fortsätta att innovera för att klara av att navigera i denna värld, säger Robbins och pekar på att Cisco har gjort stora framsteg inom säkerhet och kommer att fortsätta lansera nya produkter och uppdateringar, inklusive Hypershield och XDR.
Han fortsätter:
– Och nu, på fjärde sliden, kommer AI för första gången. Det är ganska bra…
Mycket på Cisco Live kommer att handla om AI i alla delar av Ciscos lösningar, från samarbetsverktyg, kontaktcenterlösning och kanske framför allt säkerhetstekniken där mycket fokus ligger på Ciscos förvärv av Splunk som presenterades i mars.
Chuck Robbins inleder strax Cisco Live 2024
4 juni 07.55 lokal tid.
Michelob Ultra Arena håller på att fyllas inför keynoten där Ciscos vd Chuck Robbins snart kommer att inta scenen. Flera tusen personer är redan på plats och Telekom idag är på plats långt framme vid scenen.
Cisco Live 2024-bloggen skrivs av Telekom idags tidigare chefredaktör Kalle Anrell som är på plats i Las Vegas.
Cisco Live 2024 genomförs i Las Vegas i USA mellan 4-5 juni och eventet besöks av ungefär 20 000 personer. Bloggen kommer att handla mycket om artificiell intelligens, säkerhet, samarbetsverktyg, och det moderna arbetet i en hybrid värld.