Claes Lindholm: digitala kundupplevelsen och ai hamnar i fokus i kommunikationen

Trendspaning 2022 Solunos md Claes Lindholm spanar mot en framtid där artificiell intelligens blir en naturlig del av en modern kommunikationslösning.

Claes Lindholm: digitala kundupplevelsen och ai hamnar i fokus i kommunikationen

Uno-veteranen Claes Lindholm tog under hösten över ansvaret för Soluno i Sverige efter att Mattias Ohde gått över till Destinys teknikdel efter uppköpet.

Vi bad Claes Lindholm att vara nästa branschpersonlighet ut i vår serie med Trendspaning 2022.

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Sverige är en mogen marknad där vi snabbt kunnat ställa om till distansarbete, det är tydligt att många aktörer kämpar om att bli thought leaders inom digitalisering och hybridarbete just nu. Vi ser att efterfrågan fortsätter att öka för en oberoende växellösning med relevanta operatörer och integrationer till kundernas CRM-system eller andra system de använder, säger Claes Lindholm.

Vad var det viktigaste som hände i Telekom-Sverige 2021?

– Från mitt perspektiv så var den största förändringen som skedde i Sverige förra året nog att Destiny förvärvade Soluno, Telepo och Meridix.

Vad trodde du skulle hända mer av i Telekom-Sverige 2021?

– Att fler och större it-spelare skulle göra telefoni till en mer central del i sina produktportföljer, speciellt nu när så många av deras kunder efterfrågar lösningar kring detta och när det finns så bra partnerprogram för dessa.

Vilken utveckling får vi se under 2022?

– Ett ökat fokus på de anställda gällande produktivitet och hälsa. En fortsatt stort fokus på säkra och smidiga lösningar för det hybrida arbetet. Vi förväntar oss att kunderna kommer leta efter den mest moderna kommunikationslösningen, där den digitala kundupplevelsen och ai är i fokus.

Till sist. Vilken trend påverkar telekom mest de kommande fem åren?

– Vi på Soluno ser att den digitala kundupplevelsen och ai kommer vara centrala delar framåt. Därför investerar vi mycket i utveckling för slutkunder och partners för att tillgodose dessa behov. Vi förväntar oss att kunderna kommer att välja den leverantör som satsar mest på produktutveckling och integrationer mot de system kunderna redan föredrar att använda.

Hela listan: Här hittar du alla tidigare trendspaningar!

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.