Cloudgruppen först ut med Telness whitelabel-lösning

Telefoni I våras meddelade Telness att man börjar sälja sin plattform som whitelabel-lösning. I dag går första kunden live.

Cloudgruppen först ut med Telness whitelabel-lösning

– 2022 ska bli ett magiskt år för alla i branschen. Vi har letat efter en sådan här lösning ett tag nu och gillar Telness Technologies lösning eftersom den är enkel för oss och för slutkunder. Det här passar vårt SME-segment helt optimalt, säger Daniel Refthagen som är grundare till Cloudgruppen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Skånska Cloudgruppen finns idag över stora delar av Sverige och säljer redan telekom-lösningar där man idag är en av Tele2:s största återförsäljare. Man har 60 anställda och mellan 5000 och 6000 kunder.

– Det är en stor fördel för oss att kunna lansera en tjänst under vårt eget varumärke. Det känns jätteviktigt för oss att tänka långsiktigt och det är lättare när vi har större kontroll på produkten vi säljer. Den långsiktigheten är bra för kunderna också, säger han.

De kunder man tänker sig att den nya lösningen passar bäst för är företag som har mellan 2 och 50 användare, men vi har även större kunder som är upp till enterprise-storlek och det här är en bra lösning för dem också. Den är gjort för att vara effektiv att hantera och det sparar mycket tid för företagen.

Hur stor potential tror du att den här lösningen har för er?

– Jag skulle vilja säga 2000 licenser 2022. Vi vill inte trycka ut det bara, utan mer skapa en aha-upplevelse för de som väljer den. Vi skyndar långsamt.

I våras delade Telness upp verksamheten i en del som är operatörstjänsten, och en del som säljer plattformen. Den senare kallar sig för Telness Technologies och där är Sara Rasmussen kommersiell chef.

–En av de första vi kom i kontakt med efter att vi berättade om plattforms-försäljningen var Cloudgruppen. Vi skrev kontrakt i somras och lanserar idag. Det har gått väldigt fort och det är så enkel vi tänker att vår teknik ska vara att komma igång med för partners, säger hon.

”Vi är ganska picky”

Sara Rasmussen berättar att de är noga med valet av partners.

– Vi är ganska picky och vi vill känna att vi har liknande ambitioner. Med Cloudgruppen är det också positivt att de är nystartade precis som vi och att teamen matchar varandra bra. Målet för oss är att säkra upp att det blir en bra upplevelse för slutkunden i nästa steg, eftersom kundnöjdhet är väldigt viktigt för Telness.

Whitelabel-försäljning av plattformar på den svenska marknaden är populärt och bland annat Telavox och Easy Telefoni lägger stora resurser på att ta marknadsandelar.

Vad skiljer er från konkurrenterna?

– Vi har sedan starten satsat stort på customer success och vår plattform är gjord för att det ska vara enkelt med telefoni. Det slutar inte med kontraktet utan vi bygger även vår utveckling på kundernas önskemål och vi har ett team som växer med antalet kunder, säger hon och fortsätter.

– Vi har också en bra prismodell för samarbeten. Det här ska löna sig för båda parterna.

Ni känner inte er oroliga för att ni konkurrerar med er egen operatörsdel som har samma kundgrupp som ni siktar mot här?

– Vi har snackat om det internt. Vi har byggt en växellösning som är optimerad för det här segmentet, och känner oss trygga med att marknaden är stor och att det kommer att räcka för alla. Vi når bredare så här och det spelar inte så stor roll egentligen i slutändan för oss varifrån pengarna kommer – om det är från operatören Telness eller från plattformsförsäljning via Telness Technologies.

Cloudgruppen är först ut, men enligt Sara Rasmussen har de skrivit kontrakt med ytterligare några återförsäljare i Sverige. Längre fram tänker man sig också en global marknad för plattformen.

– Vi har en långsiktig och en kortsiktig strategi. Vi fokuserar på Sverige först – det är vår hemmamarknad. Långsiktigt tänker vi att gå globalt med växel och en lösning för digital telco.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.