– Det som många missar i ledarskapsutbildningar är hur man bör agera som chef i en virtuell organisation, vilket blir allt vanligare med den ökade globaliseringen. Det är en tydligt skifte från att agera som en kontrollerande chef till ett tankesätt som är mer fokuserat kring samarbete.
Skapa helhet
För henne är det tydligt att it-cheferna är väldigt bra på att bygga teknik, men mycket sämre på att berätta vad som finns och hur man använder det. Att arbeta över avdelningsgränserna kan vara en av lösningarna.
– Samarbete mellan avdelningarna är otroligt viktigt för helheten, menar Nicola Millard, och föreslår utökat samarbete med hr-avdelningen till exempel.
Uppfattas som cool
Men det räcker inte med it-chef och personalchefen för att nå ut i en stor organisation. Alla ledare i företaget måste visa engagemang och kratta manegen för de nya verktygen.
Cheferna måste bygga grunden och tydligt föregå med gott exempel. Rent konkret bör de själva vara aktiva och använda verktygen i sina egna team.
– Ta också tillvara på de informella ledarna och nyckelpersonerna. De har potentialen att förändra dynamiken i grupperna och få med fler i arbetet.
Plattformen måste också uppfattas som cool och användbar. I varje organisations finns early adopters som snabbt tar till sig nya verktyg. Genom att den gruppen växer snabbt kommer fler att haka på.
– Många personer har till exempel Twitter och Facebook bara för att ”alla andra är medlemmar”. Så fungerar även psykologin företagsinternt.