”Collaborativa företag kräver ett socialt ledarskap”

Collaboration Gott ledarskap som är fokuserat på samarbete kommer få användarna att ta till sig nya collaborations-verktyg. Det menar psykologen och BT:s framtidsforskare Nicola Millard.

”Collaborativa företag kräver ett socialt ledarskap”

Sociala nätverksplattformar har stor utvecklingspotential för organisationer som vill odla en collaborativ företagskultur. Men det sker inte av sig självt och ställer mycket större krav på gott ledarskap genom hela organisationen. Det är först då man kan uppnå de uppsatta målen och få till riktigt nytta.

Nicola Millard, psykolog samt framtidsforskare på BT, menar att man för att skapa en collaborativ organisation måste ha  collaborativa ledare.

– Det som många missar i ledarskapsutbildningar är hur man bör agera som chef i en virtuell organisation, vilket blir allt vanligare med den ökade globaliseringen. Det är en tydligt skifte från att agera som en kontrollerande chef till ett tankesätt som är mer fokuserat kring samarbete.

Skapa helhet

För henne är det tydligt att it-cheferna är väldigt bra på att bygga teknik, men mycket sämre på att berätta vad som finns och hur man använder det. Att arbeta över avdelningsgränserna kan vara en av lösningarna.

– Samarbete mellan avdelningarna är otroligt viktigt för helheten, menar Nicola Millard, och föreslår utökat samarbete med hr-avdelningen till exempel.

Uppfattas som cool

Men det räcker inte med it-chef och personalchefen för att nå ut i en stor organisation. Alla ledare i företaget måste visa engagemang och kratta manegen för de nya verktygen.

Cheferna måste bygga grunden och tydligt föregå med gott exempel. Rent konkret bör de själva vara aktiva och använda verktygen i sina egna team.

– Ta också tillvara på de informella ledarna och nyckelpersonerna. De har potentialen att förändra dynamiken i grupperna och få med fler i arbetet.

Plattformen måste också uppfattas som cool och användbar. I varje organisations finns early adopters som snabbt tar till sig nya verktyg. Genom att den gruppen växer snabbt kommer fler att haka på.

– Många personer har till exempel Twitter och Facebook bara för att  ”alla andra är medlemmar”. Så fungerar även psykologin företagsinternt.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.