Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Competella: ”Det här ger oss lösningar som täcker SME-kunder”

Telefoni I fjol inleddes lanseringen och i oktober räknar Competella med att ha implementerat Teams-telefoni fullt ut för stora delar av plattformen.
– Det här innebär att vi får lösningar till en bredare kundgrupp, säger Karin Lindberg på företaget.

Competella: ”Det här ger oss lösningar som täcker SME-kunder”

Microsoft Teams har sedan det lanserades brett ut sig snabbt. Och sedan funktionen att ringa genom plattformen introducerades har även möjligheterna för att utveckla nya tjänster breddats rejält. Competella är ett företag som jobbar med telefonist- och kontaktcenterlösningar baserade på Microsofts lösningar, och de har sett till att nyttja detta.
Competella påbörjade sin utrullning av telefonin med en beta-release lagom till Microsoft Ignite i november i fjol. I april gick detta över till den officiella lösningen för Contact Center Workgroup och i samband med den lanserades även en hel appsvit för Teams.
– Vår plattform består av flera delar och det var naturligt att dela upp lanseringen. Så vi började med lösningen för Contact Center Workgroup. Den 14 juli släppte vi telefonistlösningen och den 15 oktober räknar vi med att vi kör ut Contact Center Enterprise, säger Karin Lindberg, försäljningschef på Competella.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Ett skäl till att telefoni-implementeringen kommer i steg beror enligt Karin Lindberg på vad som finns tillgängligt via API:er från Microsoft.
– Det fylls på över tid och för vissa delar har vi fått vänta in de funktioner som Microsoft skickar ut för att kunnat lansera. Det har inneburit att vi fått ta det steg för steg med våra kunder. Vilket har fungerat bra, men i vissa fall har vi fått bromsa och förklara varför.

Kvartal tre kommer ytterligare funktioner

Men även om det sker i flera steg så är det nödvändigtvis inte av ondo. Att bitvis flytta över innebär att man kan ”skynda långsamt” och se till så att det hela fungerar.
– Våra kunder har ofta en blandning av lösningar. Så då har vi kunnat ta en del i taget. Så nu väntar vi in det sista och hoppas att Microsoft släpper utgående PSTN (samtal till det publika telefonnätet). Det har vi blivit lovade ska komma under kvartal tre, säger Karin.

Vinsterna enligt Karin är att kunder som väljer Competellas lösningar nu kommer att kunna köra Microsoft hela vägen.
– Vi har valt att specialisera oss och hela affärsidén är att vi kan renodla för kunder och möjliggöra så att de kan ta Microsoftspåret hela vägen – och att detta skapar ett mervärde.
Och de nya lösningarna som nu lanseras innebär inte bara värdeskapande för kunder, utan även att Competella får produkter som passar fler företag.
– Vi bygger det här som en molnlösning och SaaS-tjänst. Det ger oss möjligheter att ta mindre kunder och vi kan tänka oss att det här är intressant för företag som inte vill bygga upp egen infrastruktur utan hellre köper funktionalitet som tjänst. Helt enkelt har vi lösningar som nu täcker in SME-kunder, säger Karin.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter