Det finns en rad exempel på uppstickare som satt press på etablerade företag att se över sina produkterbjudanden av rädsla för att bli det nästa Kodak. Finansbranschen är ett ypperligt exempel där uppstickare som Swish, Klarna och Avanza utmanat allt från betalningar i realtid, fakturabetalning till aktiehandel. Fintech-aktörernas framfart under de senaste 20 åren har gjort att traditionella banker riskerar att bli överflödiga.
Telekombranschen har däremot varit förvånansvärt motståndskraftig gentemot kundcentrerad innovation. Traditionella telekombolag har förlitat sig på prispress för att förbli konkurrenskraftiga – snarare än att investera i tillväxt och bättre upplevelser för sina slutanvändare.
Finns många likheter
Telekom- och finansbranschen har trots allt en rad likheter såsom föråldrad infrastruktur, standardiserat produktutbud och traditionellt trogna kunder. De opererar dessutom i reglerade branscher och erbjuder produkter som ingen klarar sig utan. Men vad är det som gjort att finansbranschen börjat anpassa sig till nya kundbehov och beteenden medan telekom står och stampar på samma ställe?
Det finns säkert de som känner ett behov av att referera till investeringar i 5g eller delvisa migrationer till molnet. Detta är dock infrastrukturella åtgärder som inte kan mäta sig med de kundcentrerade, heldigitala erbjudanden som vänt upp och ned på den finansiella sektorn. Transferwise (numera Wise) och Revolut är heldigitala bolag som revolutionerat fintech-branschen med användarvänliga erbjudanden gentemot sina kunder.
Precis som bankutmanaren N26 som nyligen blev värderat till 9 miljarder dollar har Revolut nyligen erhållit banklicenser och är numera de största hoten mot traditionella banker globalt. Vi har även sett en rad exempel på stora aktörer som köpt upp mindre aktörer för att kickstarta sin innovation, där den senaste i raden är Visas uppköp av svenska fintech-bolaget Tink.
Det är inte bara finansmarknaden som ligger före telekombranschen. Enligt en analys gjord av konsultbyrån McKinsey & Company har telekomsektorn utvecklats betydligt mindre än marknaden i stort. I Europa minskade intäkterna för telekomsektorn mellan 2007 och 2018 med 24 procent jämfört med generell marknadstillväxt på 18 procent under samma period.
Vipps kom en ny konkurrent
Det är inte enbart traditionella uppstickare som utmanar telekombranschen. I slutet av förra året meddelade bankägda Vipps i Norge (motsvarigheten till Swish) att man lanserar Vipps Mobil. En digital operatör med obegränsad rollover av data från månad till månad. Abonnemanget kan köpas direkt i Vipps-appen och fakturan betalas naturligtvis direkt med Vipps-appen. Lösningen är i mångt och mycket, precis som Swish, en optimerad betalningsinfrastruktur. Främst är det dock ett enkelt gränssnitt för slutanvändaren att inte bara sköta sina betalningar, utan även sitt mobilabonnemang.
Det är uppenbart att telekombolag bör agera tämligen snart för att inte bli marginaliserade av direkta konkurrenter i branschen, digitala uppstickare eller till och med liknande aktörer i andra branscher. Det är dags för telekombolag att bestämma sig för om man vill ta en strategisk position endast som nätägare, eller om man även vill skapa engagerande kundupplevelser under ett välkänt varumärke.
Oavsett vad man väljer är det första och avgörande steget är att implementera infrastruktur som möjliggör dessa ambitioner, alternativt gå i partnerskap med bolag som redan är rustade tekniskt. Molnbaserade tjänster ger organisationer ökad smidighet och skalbarhet vilket skapar förutsättningar för att utveckla kundcentrerade produkter med lönsamhet i fokus.
Precis som fintech-bolag revolutionerar finansiella tjänster, möjliggör en ny typ av ”teltech-bolag” för företag i telekombranschen att minska komplexiteten i existerande infrastruktur samt skapa engagerande kundupplevelser. Det är nu upp till branschens aktörer om de vill ta vara på de möjligheter som dessa blivande partners erbjuder – eller överlämna sig till historieböckerna tillsammans med Kodak.
Sara Rasmussen
Telness Tech
Sara innehar rollen som CCO i Telness Tech där hon är ansvarig för företagets kommersiella aktiviteter och skriver krönikor i Telekom idag. Hon har en bakgrund inom fintech där hon var global försäljningschef i Settle Group (tidigare Auka), en av de första mobila betalningslösningarna i Europa med bas i Norge. Sara är en erfaren talare och moderator på den europeiska fintech-scenen.