Dalarna: Växelportalen ger lägre kostnader och smidigare administration

Telefoni En systemsammanslagning som kommunadministratörerna längtat efter. Dalarnas krav ledde fram till Telenors nya Växelportal-lösning.
– Den nya portalen sparar tid och minimerar risken för dyra felbeställningar, säger telefoniförvaltare Jonas Fafara.

Dalarna: Växelportalen ger lägre kostnader och smidigare administration

Det fanns ett behov av att förenkla och automatisera administrationen inom kommunförvaltningarna i Dalarna. Det ledde fram till att 15 kommuner gick ihop om en gemensam telefoniupphandling, där Telenor skapade en av de hittills mest komplexa växellösningarna i Sverige.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Idag har vi ett överlappande system som hanterar alla ställen samtidigt. Det räcker med att jag går in och gör en ändring så syns den på flera ställen samtidigt; utåt, men även internt i själva växeln och hos Telenor. Något vi behövde göra manuellt innan, säger Jonas Fafara, telefoniförvaltare på Borlänge kommun.

Innan de fick den skräddarsydda lösningen på plats hade de möjlighet att välja bland alla tjänster Telenor erbjöd. Något som kunde göra det mer svårarbetat eftersom man då inte visste vad som ingick inom ramen för upphandlingen. 

– Med den anpassade lösningen har vi bara möjlighet att välja de tjänster som finns med i avtalet – vilket har minskat kostsamma felbeställningar och överraskande slutfakturor.

Fredrik Sörberg, lösningsarkitekt på Telenor för Private Cloud, berättar att Dalarnas krav inför och efter upphandlingen ledde till att Telenor skapade tjänsten Växelportalen. I grunden ger den samma möjligheter till administratörer som finns många i rena molnväxlar.

– Idag har vi 12 till 13 kunder som använder portalen. Det är en produkt där det är viktigt att utvecklingen av den är kunddriven och att vi utvecklar det som kunderna verkligen vill ha, säger han.

Fredrik Sörberg menar att utöver möjligheterna att hantera sip- och mex-kopplingar så kan man hantera allt som rör sin telefonilösning. Det är till exempel hantering av equipment-nummer, Teams-integration eller koppling till Mitels samarbetslösning Micollab, men även rena operatörstjänster som fristående mobilabonnemang, IOT & M2M och mobila bredband.

– De ändringar man gör i portalen slår igenom i realtid. Vi här på vår avdelning för Private cloud brukar säga att ändringarna till och med slår igenom snabbare än i vår portal för Telenor One X, kallad Mitt företag.


Enkelt att ordna anknytningar

Idag använder Borlänge kommun främst Växelportalen för att administrera anknytningar i växeln, lägga till eller ta bort fristående mobilabonnemang, mobila bredband och telematikabonnemang.

– Om till exempel hemtjänsten eller fältassistenterna på fritidsgården behöver fler mobilnummer kan vi ordna det härifrån. Är det någon som sitter i Stadshuset går det enkelt att ordna en sökbar anknytning till dem i växeln.

Att lägga upp nya anknytningar är den funktion Jonas Fafara är mest nöjd med eftersom han slipper vara inne i så många olika system.

– Förut var jag och mina kollegor inne i flera system och skruvade. Men med den här överlappande lösningen räcker de med en inmatning som uppdaterar alla andra underliggande system automatiskt.


Valde bort en funktion

Eftersom det är så enkelt att göra stora ändringar – ändra surfmängd, starta nya abonnemang men även avsluta och ändra befintliga med en knapptryckning är det bara Jonas Fafara och hans tre kollegor som har åtkomst till Växelportalen på Borlänge kommun.

– Via portalen får vi upp alla tomma anknytningar som finns inom kommunen. Där kan man fylla i simkortsnummer och fakturaplats. Därefter ger jag ut numret till kund och så sker en automatisk uppdatering inom själva växelsystemet – som gör att telefonisterna också kan se det.

Det fanns en diskussion om att man ville ha möjligheten att lägga upp nya svarsgrupper – men där var de 15 dalakommunerna rörande överens om att det inte behövdes, eftersom de så sällan skulle använda funktionen ändå. 

– Vi har jättemånga fasta svarsgrupper upplagda. Men valde bort funktionen att själva kunna lägga upp nya. Men det hindrar oss inte att göra förändringar framöver. Har vi avancerade beställningar så är Telenor behjälpliga, säger Jonas Fafara.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.