Dålig konkurrens bland svenska mobiloperatörer

Trots att det pågår ett priskrig på den svenska mobilmarknaden, sjunker inte trafikpriserna i den takt som Post- och telestyrelsen hoppats på. Långdragna rättsprocesser och brist på konkurrens är två orsaker, enligt en rapport.

Under 2005 uppgick marknaden för mobiltelefoni i de nordiska länderna till 7,7 miljarder euro, enligt en gemensam rapport från de nordiska tillsynsmyndigheterna. I Norden finns omkring 25 miljoner mobilabonnenter, vilket innebär en mobilpenetration på över 100 procent i alla länder.

I Sverige finns 9,1 miljoner abonnenter som under 2005 ringde och skickade data för 1,79 miljarder euro. Även om priserna pressas på den svenska marknaden fortsätter dock mobiloperatörerna att ha en vinstmarginal på 40–50 procent.

Ett skäl till att priserna i Sverige inte drivs neråt i samma takt som i andra nordiska länder är rättsprocesser som dragit ut på tiden, till exempel om samtrafikavgifter. Dessutom har fortfarande inte de mindre mobiloperatörena särskilt stor inverkan på konkurrensen med de stora jättarna, Teliasonera, Telenor och Tele2.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.