Dåligt ljud i mobilsamtal

Hela 39 procent av världens mobilsamtal understiger gränsvärdet för vad som anses vara bra ljudkvalitet. Värst är det i Indien och Sydamerika, men problem finns även i Europa och USA.

Det är amerikanska Ditech Networks som har samlat in och undersökt ljudet från 630 miljoner mobilsamtal från sammanlagt 12 länder. Resultatet visar att ljudkvaliteten i dessa samtal många gånger ligger under det angivna gränsvärdet för vad som är godkänt.

I USA och Europa ligger 23 procent av samtalen under minimumgränsen, medan det på tillväxtmarknader som Mellanöstern, Indien och Sydamerika handlar om så mycket som 59 procent. I hälften av de analyserade samtalen bedömdes att det dåliga ljudet kan bero på att mikrofonen i mobilen fångar upp ljud från omgivningen. Akustiskt eko orsakar 11 procent av besvären i vissa regioner, medan en för hög eller för låg ljudnivå orsakade problem i 28 procent av samtalen i vissa områden.

Det här är den första stora undersökningen som gjorts som inte bara omfattar hur telenätet påverkar ljudkvaliteten utan även undersökt hur det låter för kunderna. Ditech konstaterar att kunskapen är viktig för att kunna isolera problem och förbättra användarupplevelsen. Undersökningen gjordes genom Experience Intelligence (exi) på en hundragradig skala.

Hela rapporten kan beställas från Ditech på deras hemsida här under.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.