Därför bygger Combitech ett privat mobilnät åt Saab

5g Det privata mobilnätet är redan installerat i en byggnad hos Saab Aerostructure, och ska uppdateras till 5G under året. Enligt Combitechs expert kan lösningen bli billigare än wifi – och han avfärdar slicing som ett jämförbart alternativ.

Därför bygger Combitech ett privat mobilnät åt Saab

Lösningen har ifrågasatts som allt för dyr och komplicerad – men den är redan på väg att implementeras i Sverige. På uppdrag av Saab installerar Combitech nu ett privat mobilnät vid Saab Aerostructure i Tannefors.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– I dag har vi installerat det här i en byggnad där vi har gått igång på 4G, och vi planerar att uppdatera till 5G under året. Men Saab har för avsikt att sätta det i en byggnad till och även att skaffa sig täckning mellan de här byggnaderna så att man kan följa materialflöden mellan de olika produktionsanläggningarna Inom området, Exempelvis en vinge från produktion till måleriet, så kan man se var den befinner sig. Så det är både inomhus- och utomhustäckning som vi pratar om. Saab planerar också för att i förlängningen kunna ha autonoma transporter mellan produktionsanläggningarna, säger Per Åkesson på Combitech, som är ett helägt dotterbolag till Saab-koncernen.

Kan bli billigare än wifi

Hos Combitech är han affärsområdeschef för två områden, privata nät samt för autonoma fordon med trafik- och flottstyrning av dem. I dag använder många företag wifi för att sköta liknande funktioner, men nackdelarna är enligt Per många. Att bygga wifi utomhus är extremt dyrt då en begränsad uteffekt innebär att man behöver väldigt många accesspunkter, där var och en kräver en framdragen strömförsörjning och konnektivitet i form av Ethernet. Därför kan ett privat mobilnät bli ett billigare alternativ än wifi.

– Med ett privat mobilnät kan du använda en högre uteffekt och få en bättre täckning på ett mer kostnadseffektivt sätt. Och du kan ha samma teknik både inne och utomhus. Ta ett hamnområde där man måste ha 5G-täckning för autonoma truckar mellan containrar – det krävs väldigt många accesspunkter med tillhörande kablage och strömförsörjning för att bygga upp det med wifi. Det finns även andra saker som är bättre med ett privat mobilnät än med wifi. Man har exempelvis större möjlighet att styra vilken trafik som ska ha företräde i nätet.  Det kan ju vara så att man har vissa funktioner som kritiska flöden eller maskiner som har nödstoppsfunktioner, säger han.

Autonomi och positionering

Saab Aerostructure har redan i dag autonoma truckar i sin produktion och 5G kan erbjuda en stabil signal med hög bandbredd och låg latens. Vid sidan om uppkoppling är positionering ett lika viktigt område. Att kunna följa produkter, maskiner och människor är nödvändigt för att förstå sitt produktionsflöde, och med ett privat nät slipper man förlita sig på en svag GPS-signal inomhus. Systemet kan kompletteras med BLE-baserad positioneringsteknik, och under nästa år kommer även den av 3GPP standardiserade tekniken för mobiltelefonibaserad positionering att introduceras

– Wifi-nätet fungerar ju i princip så att ett autonomt fordon eller uppkopplad enhet håller fast vid en accesspunkt tills signalen blir så dålig att fordonet tappar kontakten. Då letar den upp en ny accesspunkt att koppla upp sig mot – och däremellan blir det ofta en glitch när den letar. Med ett privat mobilnät som är byggt för rörlighet så övervakar nätet det här och sköter bytet utan att det utan att det blir något avbrott. Sitter man till exempel och fjärrstyr ett gruvfordon som väger 40 ton över nätet,  då vill du inte ha det där glappet, säger Per.

Hundratals svenska företag har behovet

Det blir givetvis också enklare att exempelvis fjärrstyra autonoma robotar som har kört fast. Men Per konstaterar samtidigt att om man inte har de här behoven så blir ett privat mobilnät en onödigt avancerad lösning och förmodligen dyrare. När anser teknikkonsulten då att det passar att stoppa in ett privat nät?

– Det är hundratals företag som har behovet bara inom Sverige, och det ökar i takt med att de blir alltmer avancerade i sin digitalisering. Vi har många saker som driver på nu med pandemi, världsläget med ökade spänningar, säkerhetstänk kring cyberangrepp och så vidare. Allt detta och konkurrensen i övrigt gör att man tvingas effektivisera, säger han,

Ger hög säkerhet

För Saab är säkerhet givetvis en viktig aspekt, man vill ha full koll på hård / mjukvara och sina egna data. Allting finns installerat inom de egna lokalerna och man säkerställer att ingenting hamnar i någon form av cloud lösningar eller liknande. De enheter som man sedan kopplar upp har egna sim-kort. Inom det egna nätet finns även möjlighet till push-to-talk och push to video. Med privata nät kan en Industri som har sajter runt om i Sverige eller världen koppla ihop dem och hantera platserna på ett enhetligt sätt.  De blir då som öar med lokala nät.

Enligt Per är det bara ett fåtal producenter som erbjuder den här typen av privata mobilnät. För ändamålet behöver man även frekvenser, och PTS förslag på processen för lokala tillstånd på 3720–3800 MHz och 24,25–25,1 GHz är nu ute på remiss. Men man kan redan i dag ansöka om testfrekvenser på 3720-3800 MHz.

Ohållbart med en slice per företag

De som ifrågasätter om privata nätverk kan utgöra ett lönsamt alternativ tror att företagen istället kommer att vända sig till slicing, där operatörerna erbjuder skivor av sina 5G-nät. Men Per ser det inte som en ersättare av de privata näten. Han anser att slicing är utmärkt när man behöver täckning i större områden, som exempelvis en hel kommun, och man kan dela en slice med andra industrier inom samma segment. Men om operatörerna tänker sig att erbjuda en slice till varje företag så kommer de till slut att hamna i en ohanterlig situation med tusentals skivor som ska hanteras.

– Man kan inte slica nätet hur som helst och jag tror att man kanske har översålt det begreppet lite. Man har stött på problem på ställen där man har försökt basera autonom drift och fjärrstyrning på slicing, och nu när man tittar på de större autonomiprojekten i Europa så vill man oftast ha ett privat nät eftersom slicing inte har blivit tillräckligt bra, säger han

Många år innan slicing kan erbjudas fullt ut

Ett annat problem med slicing är att företaget är beroende av operatören om de vill göra justeringar, och det kan bli problematiskt när man delar skivan med andra aktörer. Men Per anser samtidigt att de två lösningarna inte är motstridiga, och för vissa kunder passar en slice bättre – medan ett privat nät är lämpligare för andra. Det kommer dock att dröja ett bra tag innan fullständig slicing i 5G finns på menyn.

– Vad jag vet finns inget 5G-core ute i Sverige i dag, vilket du behöver för att kunna göra slicing på ett effektivt sätt. Du behöver även slicingfunktionalitet i radioaccessnät och transmissionsnätet för att kunna garantera en viss funktionalitetsgrad av bandbredd och latency. Det kommer att dröja många år innan allt finns på plats. 3GPP ska få med alla delar i sin roadmap och standardiserade dem, sedan ska telekomleverantörerna utveckla det, så ska det rullas ut så att operatörerna har det i sina mobilnät, säger Per Åkesson.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.