Därför bytte Jennica Telia mot Tieto

Talangjakten Efter nio år går Telia-stjärnan Jennica Andersson vidare till Tieto. Här berättar hon varför - och så rankar hon de sex största talangerna i Telekom-Sverige.

Därför bytte Jennica Telia mot Tieto

Telia-profilen har nu lämnat jobbet som Head of Business Unit Public & Key. Den 1 oktober började Jennica Andersson sitt nya jobb på Tieto. Mjukvaru- och tjänsteföretaget levererar integrations- och mjukvarutjänster, samt sköter systemen för många kommuner, landsting och myndigheter såväl som för bank och finans.

Detta leder till att Tieto är en viktig partner i den digitalisering Sverige behöver genomföra.

– Jag kommer vara ansvarig för ett team som tar hand om kunderna inom den offentliga sektorn i Stockholms Län, Uppsala Län, Örebro Län, Sörmlands Län samt Gotland Stockholmsregionen. Jag brinner för offentlig sektor med vård, skola – och tekniken är så himla viktig. Man måste bredda kompetensen och lära sig kommunikationsteknik, säger Jennica Andersson.

Sitter tungt i en rad gamla system

Hon konstaterar att en stor del av offentlig sektor sitter tungt i en rad gamla system, och där kan Tieto ta en nyckelroll.

– Det är otroligt roligt att få vara med på den resan. En prioriterad investeringsbudget från företag och organisationer är en förutsättning för att skapa ett konkurrenskraftigt Sverige som klarar av att nyttja data för att effektivisera våra processer, säger hon.

Hon ska pusha datadriven utveckling

Jennicas uppdrag är att pusha på den datadrivna utvecklingen av företag och organisationer. För uppdraget kommer hon använda alla de verktyg hon har ackumulerat hos sin tidigare arbetsgivare.

– Jag har jobbat på Telia i nio år nu och verkligen fått vara med när de har gjort sin transformationsresa. Det skall nu bli spännande att få ta med sig lärdomarna in i Tietos förnyelseprocess, säger hon.

Kan bidra med att sälja kundnytta

Jennica berättar att man generellt tittar mycket på artificiell teknik och digitala processer, och där kommer Tieto in med drift, säkerhet, integration, AI – och att flytta upp så mycket som möjligt i molnet.

– Efter 20 år inom försäljning tror jag att jag kan bidra med att sälja kundnytta. Det är viktigt att kunna hjälpa marknaden att köpa teknik på rätt sätt – men det handlar ganska mycket om processinvestering. Hur kan man bli effektivare med mindre risk?

Som Telia väger den nya arbetsgivaren tungt på marknaden, och har modet att ta nya grepp.

– Tieto har en tydlig investeringsstrategi där sammangåendet med Evry är ett tydligt expempel. Det är ett modigt företag, säger Jennica Andersson.

Jennica listar lysande telekom-talanger:

– Det här är personer som åstadkommer en förändring, som konstant är väldigt nyfikna och orädda. De utmanar hela tiden status quo.

Magnus Leonhardt, strategichef för hela B2B-affären på Telia Sverige

Jennicas motivering: Han säkerställer det praktiska arbetet med strategi och styrning. Magnus är alltid tydlig med vad bidraget ska vara och hur vi ska leverera det. Han arbetar alltid utifrån kundens verksamhet med utgångspunkt från definierade innovationsprojekt. Leonhardt kravställer tydligt vad Telia ska leverera för kundnytta – och hur den ska levereras. Det ger en hög trovärdighet.

Nicholas Rundbom, kommunikationschef på Einride

Jennicas motivering: För alla organisationer och företag är det väldigt viktigt att man lyckas ha en tydlig kommunikation så att folk förstår vad du vill säga. Nicholas är personligt engagerad i att förstå hur marknaden, kunderna och medarbetarna har olika förståelsenivåer. Han utmanar mycket av det du säger, om du gör det så att ingen förstår. Rundbom är också duktig på att kravställa kring förståelse, så att alla begriper vad som säga.

Mia Forsäng, business accelerator på Telia Sverige

Jennicas motivering: Hon arbetar väldigt nära kunderna och har väldigt stora kunskaper om kommun och landsting. Hon har suttit som vd för ett stadsnät och har varit cio i många år. Det som är signifikant är att Mia lägger in väldigt mycket hjärta, egna känslor och kunskap, med ett personligt engagemang. Hon skapade Telias koncept Mer Digital, där Telia och kommunen samarbetar för att säkerställa att medborgare över 65 år blir digitalt inkluderade.

Peter Burman, programansvarig för gruvautomationsprogrammet på Boliden

Jennicas motivering: Han driver pilotprojektet Pilot for Mobile Communication in Mining. Han siktar på att koppla upp gruvan med 5g, och använda ett trådlöst nät för röstpositionering och 3d-positionering. Systemet kan i dag se positionen på alla personer och fordon i gruvan. Peter är en telekomtalang för han har förstått vad det handlar om.

Mats Ekstrand, digitaliserings- och it-direktör för Region Skåne

Jennicas motivering: Han har förstått att kommunikationstjänster och infrastruktur inte handlar om simkort, utan det handlar om att bygga en bättre vårdmiljö. Genom att koppla upp turustningen får man en bättre arbetsmiljö och det blir bättre för patienterna. Region Skåne använder sig av konkurrenspräglad dialog där exempelvis tre aktörer kan träffas och diskutera vilken nytta som ska åstadkommas och i vilka plattformar. Mats vågar driva hur vi kan få en effektnytta – inte att det blir billigast på sista raden, det är inte där man gör den riktiga besparingen. Detta gör att Region Skåne ligger i framkant i sin digitaliseringsresa.

Henrik Hammarström, head of large business på Telia Sverige

– Han är sjukt duktig på kulturförändring, och en förutsättning för att kunna ställa om är just kultur. Det kan handla om att få säljarna att prata med kunden på ett nytt sätt, och han brinner för kundnyttan. Han har varit drivande bakom hela den här resan för att bli mer kunddrivna och bygga den här nya säljkulturen. Han jobbar operativt och leder med exempel genom att visa själv, och coacha och stötta ledaren.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.