Därför köper Enghouse svenska kontaktcenterplattformen

kontaktcenter Varumärket Competella kommer att finnas kvar och plattformen ska utökas med nya funktioner efter förvärvet.

Därför köper Enghouse svenska kontaktcenterplattformen

Kanadensiska mjukvarujätten Enghouse har redan en stor affär på kontaktcenterområdet men vill fortsätta att växa genom förvärv. Nu köper man svenska leverantören Competella som gjort sig kända för en stark integration med samarbetsplattformen Microsoft Teams.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Det finns flera anledningar till att vi förvärvar Competella. Vi gillar deras produkt och personal. Även när det gäller företagskulturen passar vi hop, säger Vince Mifsud, global koncernchef på Enghouse som har hand om den dagliga driften av företaget när det gäller försäljning, ekonomi och produktutveckling.

Vince Mifsud lyfter också det faktum att Competella har en stark försäljningsstrategi där man samarbetar med återförsäljare och att man lever upp till de lönsamhetskrav som man ställer på potentiella förvärv. Competella uppger att man i dag har omkring 700 användare av deras kontaktcenterplattform.

Verksamma i Sverige under lång tid

– Competella är en bra partner till oss eftersom vi båda har varit verksamma i Sverige under lång tid. Vi är mycket nöjda över att kunna hälsa Competellas kunder, anställda och partner välkomna till Enghouse, säger Steve Sadler, ordförande och vd på Enghouse i ett pressmeddelande.

Enghouse kommer att behålla varumärket Competella och bygga vidare på den befintliga plattformen som i dagsläget har tyngdpunkten på telefonikanalen och stark integration med Microsoft Teams. Enghouse kan i dag erbjuda en multikanalslösning med stöd för kanaler som e-post, chatt och sociala medier och kommer att lägga till denna funktionalitet till Competellas plattform enligt Vince Mifsud.

– Vi tror att vi kan göra deras produkt mer holistisk. Många kontaktcenterplattformar lägger i dag till andra kanaler utöver telefoni och vi bidrar också med andra komplement i form av bland annat ai-teknik och chattbotar, säger Vince Mifsud.

Hur kommer förvärvet påverka befintliga Competella-kunder?

– Jag tror att de kommer se en positiv förändring eftersom vi kommer att skapa tilläggskomponenter inom olika områden som förbättrar Competellas produkt. Vi kommer att fortsätta bygga produkten tillsammans med utvecklingsteamet och dessutom blir Competella en del av en stor, finansiellt stabil organisation som funnits i många år. Det är något som kunder ofta ser som en fördel.

Vince Mifsud berättar vidare att personalen på Competella i Sverige och övriga Norden inte kommer att märka några större förändringar.

– De anställda brukar uppskatta att bli en del av en större organisation och att bygga en produkt som fortsätter att förbättras, men vi kommer att bibehålla deras entreprenöriella anda och en en decentraliserad organisation. Vi kommer dock att centralisera en del av de ekonomiska och administrativa funktionerna så att de lokala teamen kan fokusera mer på sin produkt och försäljningen.

Vince Mifsud berättar att den största utmaningen under de kommande åren är att få marknaden att förstå att man redan i dag kan erbjuda en kraftfull, molnbaserad kontaktcenterplattform.

– Anledningen till att många inte känner till det är att vi har sålt vår kontaktcenterplattform som en white label-lösning i samarbete med till exempel British Telecom i Storbritannien och Orange i Frankrike. Flera olika företag har sålt en molnbaserad kontaktcenterplattform som är baserad på Enghouse produkter.

Vill bli kända för molntjänster

– Under de senaste 18 månaderna har vi marknadsfört vår molnbaserade kontaktcenterplattform under vårt eget namn, Enghouse contact centre as a service (Enghouse CCaas). Vi vill bli kända som en leverantör av molntjänster snarare än on prem-lösningar, förklarar Vince Mifsud.

Ulf Blomkvist är en av personerna som grundade Competella och verkar vara nöjd med affären när Telekom i dag når honom.

Varför väljer ni att sälja företaget just nu?

– Vi har investerat i ett mycket spännande område under de senaste 13 åren och lyckats bygga en framgångsrik, molnbaserad lösning som används av högprofilerade kunder i Europa. Vår plattform är tätt integrerad med Microsoft och vi ser stora framtida möjligheter för Competella med en stark försäljningsorganisation som kan hjälpa oss att bygga vidare på kundbasen och även fortsätta utveckla vår produktportfölj, säger Ulf Blomkvist till Telekom idag.

Ni har satsat stort på att bygga integration till Microsoft Teams, har det varit ett framgångsrecept?

– Competella var tidigt ute med att se Microsoft som en ny leverantör av uc-lösningar och samarbetslösningar som Lync, Skype for business och Teams. Eftersom många företag använder sig av Microsofts produkter så har Competella Communication Suite varit ett självklart val att använda för kontaktcenter och växellösningar.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.